Elselskabernes planer om at kun at satse på lukkede net kan føre til slagmål mellem indholdsleverandørerne. Det viser sagen om det krakkede MidtVest Bredbånd.
Da konkursboet i sommer afhændede kundedatabasen til norske Altibox, troede parterne formentlig, at det endelig var lykkedes at udrede trådene efter MidtVest Bredbånd, der var blevet erkæret konkurs tidligere på året.
Altibox købte sig retten til at levere indhold til de 10.000 private kunder på MidtVest-fibernettet i juni. Men den handel bestrides af firmaet SmileContent. Smile lever lige som Altibox af at levere indhold som tv og internet på et fysisk net drevet af andre.
Frem til konkursen af MidtVest Bredbånd var det Smile, der stod for indholdet. Nu har Smile slet og ret stævnet Altibox med krav om en erstatning på et tocifret millionbeløb, erfarer ComON.
Smiles påstand er, at selskabet havde eneret til at være leverandør af indhold på MidtVest-fibernettet – og den ret må gælde fortsat, mener man.
Hos både Smile og Altibox bekræfter man stævningen.
”Det er rigtigt, at vi har stævnet Altibox på grund af uenighed om aftalen,” siger Kim Wehrs, direktør for Smile Content.
Smile er hovedelement i det nye fælles indholdsselskab, som elselskaberne vil lancere. Smile havde tidligere også stævnet konkursboet efter MidtVest Bredbånd, men den sag er siden trukket tilbage.
Altibox er først nu begyndt at levere sit eget indhold til de 10.000 kunder fra MidtVest-konkursen – selvom det er fire måneder siden aftalen kom i hus. Den lange ventetid skyldes dog primært tekniske udfordringer, da Altibox-systemet har en anden teknisk platform end det indhold, der hidtil blev leveret fra Smile.
”Men retssagen har selvfølgelig ikke gjort samarbejdet med Smile bedre,” erkender Altibox- direktør Lars Peter Christiansen.
Det fysiske fibernet, som Altibox leverer sit indhold på, er ejet af de oprindelige lokale energiselskaber, der stod bag Midtvest Bredbånd.
Få overblikket med ComONs nyhedsbrev. Tilmeld dig her.