Århus Kommune har som den første af landets største kommuner indgået kontrakt med KMD om et nyt IT-system på arbejdsmarkedsområdet. 300 medarbejdere skal nu undervises i systemet, som skal give kommunen en smidigere forretningsgang.
Systemet kræver en grundig instruktion, fordi det i højere grad end det gamle system sikrer sig automatisk, at der ikke sker fejl i udbetalingerne.
»Vi forventer på sigt at få mere smidige sagsgange, for eksempel fordi systemet automatisk noterer i borgerens journal, når der bliver udbetalt penge,« siger arbejdsmarkedschef Vibeke Jensen, Århus Kommune.
Kommunen har indgået en kontrakt med KMD om både it-systemet og uddannelse. Kontrakten på omkring fem millioner kroner er en del af en eksisterende rammeaftale.
Århus Kommune er den første af de fem største kommuner i landet, som indfører systemet, der hedder KMD-Aktiv, og som afløser det ældre bistandssystem fra KMD. KMD har i forvejen solgt det ny system til omkring 160 af landets øvrige kommuner.
»Det er en omfattende proces af skifte et så centralt system ud. Vi ved, at andre af landets store kommuner kigger interesseret med over skulderen de næste måneder for at se, hvordan det spænder af, og hvad udbyttet bliver,« siger kundechef Peter Vork Jensen, KMD.
KMD-Aktiv er et sagsstyringssystem til kontanthjælpsområdet og aktiveringsområdet med mulighed for beregning og udbetaling af kontanthjælp og andre forøgelsesydelser i henhold til Aktivloven og integrationsloven. KMD-Aktiv erstatter en række manuelle rutiner med digitale arbejdsgange, oplyses det.