Hver tiende danske klager over sit nye it-indkøb. Det fremgår ifølge Politiken af Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2004. Siden 1994 er antallet af klaget steget 266 procent, og det er især nye computere, løsdele, support og reparationer, som der klages over.
De mange klager får telefonerne til at gløde hos Forbrugerrådet.
»Der er ekstremt mange sager på dette område, og forbrugerne har meget store problemer med at komme igennem med deres klage. Men ligesom forbrugerne ikke finder sig i det, når det handler om bilen, skal de heller ikke finde sig i det, når det gælder computeren«, forklarer Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet til Politiken.
Der er to års reklamationsret på it-udstyr. Men ifølge købeloven er det forbrugeren, der skal bevise, at der er noget galt med udstyret. Og det er kun de færreste i stand til, fordi de ikke har den fornødne tekniske viden. Samtidig kræver flere forhandlere et gebyr på mellem 300-800 kroner for overhovedet at ville tage stilling til fejlen. Ifølge Forbrugerstyrelsen får det mange forbruger til at undlade indlevere de fejlbehæftede produkter.
Hver tredje ignorerer krav fra Forbrugernævnet
Det stigende antal klager har medført et hav af afgørelser fra Forbrugernævnet. Men i hver tredje sag nægter computerforretningen at rette sig efter afgørelsen, fordi nævnet ikke har nogle sanktionsmuligheder.
»Det er en helt uacceptabel udvikling. Det bliver blot værre af, at mange butikker ikke efterlever afgørelserne,« siger forbrugerminister Henriette Kjær ifølge DR Online.
For at forbrugerne kan følge med i hvilke virksomheder, der opfører sig ordentligt har Forbrugerstyrelsen oprettet hjemmesiden firmatjek.dk, hvor de virksomheder, som ikke efterlever Forbrugernævnets afgørelser bliver udstillet.
På siden findes i øjeblikket flere it-butikker - blandt andet butikken »chippen.dk« og flere mobiltelefon-butikker.