Samsung vil være nummer tre i Danmark

Med tre nye telefoner og en oprustning på mandskabssiden vil Samsung indtage den tredjeplads på det danske mobilmarked, som selskabet har på verdensplan.

Koreanske Samsung er verdens tredjestørste mobilproducent med en markedsandel på godt 13 procent. I Danmark halter Samsung dog efter og er kun nummer fire med omkring 6 - 7 procent. Det skal der nu gøres noget ved.

»Målet er at blive lige så store i Danmark, som vi er i resten af verden, og blive nummer tre på det danske marked,« fastslår Pär Sveen, der leder Samsungs nordiske mobildivision.

Nokia er danskernes foretrukne mobilmærke med Siemens og SonyEricsson på anden- og tredjepladsen, mens Samsung er henvist til fjerdepladsen.

Men med en oprustning af den danske salgsafdeling, tættere kontakt til forhandlerne og Samsung-telefoner hos flere operatører, gør koreanerne nu klar til kamp.

Samtidig lanceres tre nye telefoner i de kommende måneder. Der er dog tale om telefoner i den dyre ende af prisskalaen.
»Vi holder os generelt fra low-end markedet. Da halvdelen af det danske marked er low-end, så er det reelt kun den anden halvdel vi slås om,« påpeger Pär Sveen.

Ambitionen er at gå efter de kunder, der vægter design og kvalitet højere end prisen. Men det betyder dog ikke, at telefonerne i Samsungs sortiment er rettet decideret mod erhvervslivet, som ellers er tilbøjelige til at betale mere for en telefon end private mobilkunder.
»I fjerde kvartal af 2004 regner vi med at lancere nogle nye telefoner, som er rettet mod erhvervsmarkedet,« forklarer produktchef Michael Alström fra Samsung.

En af de modeller som Samsung regner med at lancere i fjerde kvartal er en smartphone med pda- funktionaliteter.
»Vi har ikke bestemt os for hvilket styresystem telefonen skal baseres på. Vi er i dialog med både Symbian, Palm og Microsoft,« fortæller Michael Alström, og peger på at man godt kunne forestille sig, at telefonen blev lanceret med forskellige styresystemer forskellige steder i verden. I Danmark er Microsofts Windows Mobile eksempelvis populært, mens Palm har godt fat i det amerikanske marked.

Første skud på stammen i denne omgang er den nye X450, der er en klaptelefon til omkring 1600 kroner i udsalgspris. Målgruppen er de 20- 25 årige og Samsung erkender, at telefonen er det nærmeste selskabet kommer på en low-end telefon.

Den anden telefon hedder E710, og er efterfølgeren til den populære E700. Indmaden og designet er det samme. Der er blot tale om en særlig OL-telefon, som kommer i et begrænset antal med mulighed for at få nationalmelodien som ringetoner og Dannebrog som baggrundsbillede. Prisen for OL-telefonen bliver omkring 4.000 kroner.

Med en indbygget motor, der automatisk lukker telefon op og i, er den tredje telefon, P510, en rigtig blærerøvstelefon. Samsung ligger ikke skjul på, at målgruppen er early-adopters, som bare skal have det nyeste og smarteste. P510 kommer til at koste godt 3.300 kroner og er i butikkerne fra slutningen af juni.

Alle de tre nye telefoner fra Samsung er klaptelefoner, og bortset fra en enkel telefon, så er alle Samsungs modeller klaptelefoner.
»Samsung var de første med klaptelefoner og det er blevet et varemærke for os,« understreger Pär Sveen.

Inden sommeren kommer Samsungs bud på en 3G-telefon, Z105, men det er endnu uvist om den finder vej til de danske kunder.
»Vi er i dialog med en række operatører,« forklarer Michael Alström.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere