Der er forskel på kunder i strøgbutikker og kunder, der køber ind via onlinebutikker. Det er holdningen hos Elbodan, som er på vej til at overtage butikskæden Merlin.
Ifølge kommunikationsdirektør Lone Ryg Olsen tilbyder Elbodan at overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer, forsikringer og garantier over for gamle Merlin-kunder, hvis aftalen om overtagelse af den krakkede butikskæde falder på plads.
Det er nye toner fra Elbodan, som for blot fire måneder siden via sit datterselskab Proshop overtog onlineforhandleren SHG. Dengang efterlod Proshop kundeforpligtelserne i boet efter SHG.
Kommunikationsdirekør Lone Ryg Olsen, Elbodan, erkender, at man i Merlins tilfælde har valgt en anden model end ved SHG-overtagelsen.
»Vi er ikke juridisk forpligtede til at overtage reklamationerne, men vi har foretaget en konkret vurdering af de forventninger, kunderne har. I Merlins tilfælde er der tale om fysiske butikker, hvor kunderne har andre forventninger end til en onlinebutik. Derfor har vi vurderet, at en overtagelse af reklamationsforpligtelserne var det rigtige at gøre,« siger Lone Ryg Olsen til ComONs søsteravis CRN.
Aftalen om Elbodans overtagelse af butikker og medarbejdere i Merlin er endnu ikke godkendt af boets kreditorer. Men hvis aftalen går igennem, vil Elbodan overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer. De kunder, der har tegnet forsikringer gennem Merlin, har stadig forsikring på deres varer. Og producenternes garantier gælder på samme måde som hidtil.
Eneste undtagelse er kunder, der har købt gavekort hos Merlin. I det tilfælde må kunderne gøre deres krav gældende over for boet efter Merlin, oplyser Lone Ryg Olsen.