Merlin er "finere" end SHG

Da Elbodan-ejede Proshop for fire måneder overtog den krakkede onlineforhandler SHG ville man ikke påtage sig reklamationsforpligtelserne over for kunderne. Men ved overtagelsen af Merlin har piben fået en anden lyd.

Der er forskel på kunder i strøgbutikker og kunder, der køber ind via onlinebutikker. Det er holdningen hos Elbodan, som er på vej til at overtage butikskæden Merlin.

Ifølge kommunikationsdirektør Lone Ryg Olsen tilbyder Elbodan at overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer, forsikringer og garantier over for gamle Merlin-kunder, hvis aftalen om overtagelse af den krakkede butikskæde falder på plads.

Det er nye toner fra Elbodan, som for blot fire måneder siden via sit datterselskab Proshop overtog onlineforhandleren SHG. Dengang efterlod Proshop kundeforpligtelserne i boet efter SHG.

Kommunikationsdirekør Lone Ryg Olsen, Elbodan, erkender, at man i Merlins tilfælde har valgt en anden model end ved SHG-overtagelsen.

»Vi er ikke juridisk forpligtede til at overtage reklamationerne, men vi har foretaget en konkret vurdering af de forventninger, kunderne har. I Merlins tilfælde er der tale om fysiske butikker, hvor kunderne har andre forventninger end til en onlinebutik. Derfor har vi vurderet, at en overtagelse af reklamationsforpligtelserne var det rigtige at gøre,« siger Lone Ryg Olsen til ComONs søsteravis CRN.

Aftalen om Elbodans overtagelse af butikker og medarbejdere i Merlin er endnu ikke godkendt af boets kreditorer. Men hvis aftalen går igennem, vil Elbodan overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer. De kunder, der har tegnet forsikringer gennem Merlin, har stadig forsikring på deres varer. Og producenternes garantier gælder på samme måde som hidtil.

Eneste undtagelse er kunder, der har købt gavekort hos Merlin. I det tilfælde må kunderne gøre deres krav gældende over for boet efter Merlin, oplyser Lone Ryg Olsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere