For blot et år siden udråbte analysefirmaet IDC markedet for kundestyringssystemer til - stadig - at kunne præstere rigtigt pæne vækstrater, når der blev set på Europa som helhed. Virksomhederne ville spendere 20 procent ekstra målt frem til år 2005.
Det tal er nu sat ned til ti procent, oplyser IDC - og henviser til, at virksomhederne har skåret dybt i deres budgetter til softwareinvesteringer.
Nu lyder vurderingen på, at de europæiske virksomheder vil bruge 2,4 milliarder dollar (18,3 milliarder kroner) frem mod 2005.
Nedjusteringen kommer efter nok en stribe skuffende kvartalsregnskaber fra CRM-giganterne - især Siebel, der sidder på 28 procent af det europæiske marked, pointerer IDC.
Selskabets omsætning faldt fra 560 millioner dollar (4,3 milliarder kroner) i andet kvartal 2001 til 406 millioner dollar (3,1 milliarder kroner) i samme kvartal i år.
IDC peger på, at de andre leverandører af kundestyringssystemer også lider - og derved er der grund til at dæmpe forventningerne om vækst fremover til at ligge lige omkring de ti procent.