Den tidligere gummistøvlefabrikant - nuværende mobiltelefonproducent - Nokia nærmer sig efterhånden det proklamerede mål om at sidde på 40 procent af det globale marked for mobiltelefoner.
Det viser tal fra det amerikansk-britiske analysefirma Strategy Analytics, som Wall Street Journal citerer. Fra første til andet kvartal i 2002 har Nokia øget sin markedsandel med 1,8 procent point - fra 35,4 til 37,2 procent.
Fremgang har også den globale nummer to - amerikanske Motorola - oplevet. Motorola har øget sin andel af mobilmarkedet fra 15,6 procent i 17,3 procent.
Derimod er de tre øvrige store mærker - Samsung, Siemens og Sony-Ericsson gået tilbage.
Samsung er faldet fra 10,4 procent til 9,8 procent af markedet, mens Siemens er sunket fra 9,1 procent til 8,5 procent fra første til andet kvartal.
Sony-Ericsson er røget fra 6,4 procent til 5,2 procent, viser Strategy Analytics tal.
Nokia forventer et globalt salg af mobiltelefoner på 417 millioner mod 393 millioner telefoner sidste år. Analysefirmaet Gartner forudsagde i maj et salg for 2002 på 420 millioner mobiltelefoner.