Spøgelsesbutikker skaber lovløst online-kaos

Lovgivningen tager ikke højde for spøgelsesbutikker, der tager mod bestilling efter de er gået konkurs. Kunderne står hjælpeløse i juridisk tomrum.

»Lovgivningen er gammeldags og står slet ikke mål med, at Danmark bryster sig af at være en førende it-nation,« raser direktør for shg.dk, Thomas Falborg.

Han og flere andre forhandlere er utilfredse med, at det kan lade sig gøre, at konkursramte online- butikker kan køre videre som spøgelsesbutikker på nettet.

Det seneste eksempel er Enavia.com. Her fortsatte betalingsmodulet med at tage imod betalingsordrer, efter de ansatte blev sendt hjem. Kunderne måtte magtesløse se til, at Enavia havde hånd- og halsret over deres penge uden mulighed for at slette betalingsordren. Problemet kan ramme alle netbutikker.

Pressechef fra PBS, Søren Winge, fortæller, at kunderne er kommet i en »mellemsituation«, hvor reglerne for online-handel ikke dækker.

Kunderne har ikke kunnet støtte sig til hverken Forbrugerombudsmandens indsigelsesordning eller reglerne om 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg.

»Indsigelsesordningen har ikke taget højde for denne mulighed, og fjernsalgsreglerne kan først bruges, når betalingen er sket,« siger Søren Winge, PBS.

Men det er ikke godt nok, mener Poul Thy-regod, der er direktør for onlinebutikken Proshop.

»Hver gang, der er nogen, der laver det her nummer, mister branchen troværdighed. Her er nogen, der har fokuseret på egen vinding i stedet for at fokusere på kunderne. Det ville tage to sekunder at lukke sitet ned - men det har de jo ikke gjort. Det går ud over os alle sammen,« siger han.

Enavia.coms lukning gik især ud over kunder, der havde brugt deres Visa Electron-kort til at bestille. Kortet, der har 400.000 danske brugere, især unge under 18 år mister nemlig rådigheden over deres egne penge, så snart de laver betalingsordren. Deres adgang til bankkontoen bliver spærret, indtil pengene er hævet. Men når de ansatte i webbutikken er gået hjem, er der ingen til at sende varerne eller hæve pengene. Det får kundernes betalingsordre til at blive hængende syv dage i banksystemet, indtil automatikken slår til og annullerer betalingen. Thomas Falborg fra shg.dk er forarget.

»Det skal laves om. Det må være må være sådan, at hvis et firma har registreret en hjemmeside, så skal det stå på hjemmesiden, at selskabet er gået konkurs. Det må være kurators ansvar,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere