Selvom Midt Data ApS gerne vil hjælpe med alle reklamationssager, som stammer fra det gamle, Midt Data selskab (der i foråret blev omdøbt til Aktieselskabet af 1/3 2008 under konkurs) kan det ikke lade sig gøre at få en klagesag fra 2005 ud af verden.
Bureaukratiske regler siger nemlig, at ansvaret for en klagesag ikke må sendes videre til et andet firma. Dermed er det op til konkursboet at leve op til en afgørelse hos Forbugerklagenævnet, og det gør boet naturligvis ikke. Og selv man gerne vil må det nuværende Midt Data ApS ikke overtage ansvaret for sagen
Sagen ærgrer Midt Data-direktør Allan Carøe, der føler det er uretfærdigt, at hans nuværende firma bliver sat i forbindelse med den sorte liste, når han netop har gjort et stort nummer ud af at overtage reklamations-forpligtigelserne fra det nedlagte firma for at sikre, at ingen forbrugere kom i klemme.
Sagen mellem det gamle Midt Data og en utilfreds forbruger stammer helt tilbage fra 2005. Den handlede om en pc som larmede for meget. Forbrugeren returnerede den, og blev derpå præsenteret for et afbestillingsgebyr på 1500 kroner - penge, som Midt Data A/S mente sig berettiget til, da de forskellige dele brugt til at bygge pc'en ville være vanskelige at sælge igen til fuld pris.
Af samme grund er specialvarer bygget til en kundes specifikke ønsker ikke omfattet af fortrydelseseretten, fastholdt man hos Midt Data.
Forbrugeren fik dog medhold i Klagenævnet, fordi han havde valgt at sammensætte en maskine med standardkomponenter - og det mente Forbrugerklagenævnet ikke gav anledning til betegnelsen special-bygget.
Men lige lidt hjælper det forbrugeren, da det firma, han har klaget over, for mange måneder siden er lagt i graven.
Hele afgørelsen kan læses her.