Hvis du skulle være i tvivl, så har Google sat et massivt aftryk på det årti, som vi netop har lagt bag os.
Faktisk har søgefirmaet haft så stor en påvirkning, at organisationen American Dialect Society mener, at Google er årtiets ord. Det er organisationens medlemmer blevet enige om via afstemning.
I kampen om at blive årtiets mest brugte ord var Google oppe mod ord og begreber som ”9/11”, ”blog”, ”green”, ”sms”, ”war on terror” og ”Wi-Fi”.
Samme organisation har også valgt ordet ”tweet” som årets ord i 2009. Altså en besked sendt via Twitter.
FAIL
Kåringen indebar også andre interessante kategorier.
For eksempel blev ”fail” valgt som årets mest anvendelige ord i kategorien ”Most Useful”. Ordet, der oftest skrives med versaler, bruges som en hånlig konstatering af andres fejl eller ulykker. Selvfølgelig primært anvendt på nettet.
I den kreative kategori har vinderne ikke nogen relation til internettet men i stedet svineinfluenza og en vis popstjerne. Vinderen i den kreative kategori var ”Dracula sneeze”. Altså den bevægelse man laver, når man nyser i sin albue i stedet for i sin håndflade, hvilket minder om den blodsugende greves positur.
Begrebet ”Kanye interruptus” er også blevet fremhævet som eksempel på kreativt sprogbrug. Det henviser til den pinlig afbrydelse som sangeren Kanye West lavde ved en prisoverrækkelse i 2009. Derfor betyder ”Kanye interruptus”: at afbryde en vigtig tale eller begivenhed”.
Læs om alle kategorierne i organisationens oversigt (pdf).
Det er ikke lang tid siden, at en anden organisation kårede begrebet ”unfriend” til årets ord i 2009. Altså konceptet om at fravælge personer, som man tidligere har været ”venner” med på online netværk.