Det såkaldte søgemaskineoptimering er en hårfin balancegang mellem tilladt finjustering og decideret manipulation. Google mener nu at BMW har overtrådt grænsen og forsøgt at manipulere sig til en bedre placering i søgeresultaterne. Det har fået Google til at tage det usædvanlige skridt at smide BMW helt ud af søgeindekset.
Dermed står bilmærkets hovedside www.bmw.de ikke længere øverst på listen, når man søger på BMW. De forskellige nationale BMW-afdelinger - deriblandt den danske - kommer dog stadig frem i søgeresultaterne.
Google hævder at BMW har brugt såkaldte doorway-sider til at manipulere søgemaskinen. Det er sider, som udelukkende er oprettet for at få søgeprogrammet til at rykke selskabets hjemmeside højere op i søgeresultaterne.
Når brugeren f.eks. går ind på adressen www.bmw.de/bmw-neuwagen.html, bliver man omgående viderestillet til en side med bilmodeller, mens Google-programmet får vist en helt anden tekst.
Det ventes at BMW vil gøre bodsgang og fjerne de omstridte doorway-sider, hvorefter Google sandsynligvis vil tage firmaet til nåde og tilbagekalde sin dødsdom. Men sagen kan også få stor signalværdi over alle andre, der forøger at udøve indflydelse på søgeresultaterne hos Google.