I fredags fortalte SKAT, at skattekortet fra næste år vil være digitalt. Skatteborgere skal selv meddele, hvis de vil modtage forskudsopgørelse og skattekort i frankerede kuverter.
Men SKAT's udmelding er blot begyndelsen på enden for papir-tung forvaltning. SU Styrelsen vil fra næste år begynde at gå over til fuld digital forvaltning, hvor en central forvaltning erstatter de lokale SU-administrationer på de enkelte institutioner.
»SU-styrelsen har i dag mere end 2.000 lokale SU-administrationer, og dem skal man i gang med at nedlægge, fordi styrelsen i fremtiden skal kommunikere digitalt,« siger Michael Karvø, der er direktør for Center for Digital Forvaltning.
Digitaliseringen ender dog ikke ved SU Styrelsen.
»Finansministeriet vil om ikke så længe komme med nogle udmeldinger omkring, om man ikke kan slå nogen funktioner sammen for hele staten,« fortæller Michael Karvø.
Ifølge ham drejer det sig for eksempel om et fælles center for behandling af de offentliges løn. Andre områder skal nok følge efter, for teknologien er ved at være nået et punkt, hvor digitaliseringen er inden for rækkevidde.
»Det er i virkeligheden ikke teknikken, der sætter grænser, men magtforhold og traditioner, der sætter grænserne,« vurderer Michael Karvø.
Det drejer sig for eksempel om hindringer i persondataloven, som forhindrer at forskellige offentlige myndigheder kan udveksle data. Persondataloven er dog baseret på EU-direktiver, så derfor er der et stykke vej igen, før denne lovgivning vil blive ændret.
Et andet kritisk område for den fortsatte digitalisering er brugervenligheden. Michael Karvø mener selv, at de offentlige myndigheder ofte er for dårlige til at sætte hjemmesiderne overskueligt op.
»Tit er det myndighedernes undskyldning, at de varetager nogle komplicerede opgaver, og at det derfor er svært at varetage opgaverne,« vurderer Michael Karvø, som mener at myndighederne skal stræbe mere efter at gøre hjemmesiderne lette og intuitive at bruge.