Navision har opsagt sin to år gamle aftale om at sælge og implementere Siebels systemer til Customer Relationship Management (CRM). Opsigelsen har virkning fra 11. august.
Ifølge international salgsdirektør Per Pedersen vil Navision trods bruddet med Siebel fortsat levere CRM-systemer til kernekunderne, de små og mellemstore virksomheder. Han oplyser, at mere end hver femte kunde til ERP-systemerne Axapta og Attain i dag køber et system, hvor CRM er integreret.
- Vi forventer, at det antal vil stige, siger han.
Navision har selv udviklet CRM-moduler til sine systemer. De kan ikke så meget som Siebels CRM-systemer, men til gengæld er de væsentligt billigere.
- De små og mellemstore virksomheder, som er vores primære kundegruppe, går mere efter, at CRM-funktionerne er integreret med deres ERP-system, end efter en high-end-løsning, forklarer Per Pedersen.
Han afviser, at bruddet med Siebel har noget med Microsofts køb af Navision at gøre.
- Vores drøftelser med Siebel er foregået parallelt med diskussioner med Microsoft, så opsigelsen af aftalen var kommet under alle omstændigheder, fortæller Per Pedersen.
Han tilføjer, at også Great Plains, Microsofts amerikanske ERP-opkøb, er i færd med at opsige sin aftale med Siebel.
Microsoft har sit eget CRM-system.