Mobilselskaberne er ikke meget bedre selv end BlueTel, som de politianmeldte for svindel med provision for oprettelser af abonnementer og med tilskud til mobiltelefoner.
- Man kan ikke snyde en, som godt ved eller burde vide, at han bliver snydt, som vicekriminalinspektør Kaj Hedegaard Jensen, Viborg Politi, udtrykker det.
Kaj Hedegaard Jensen har koordineret efterforskningen mod milliardkoncernen BlueTel, efter Telia, Sonofon og TDC anmeldte forhandlerkæden med hovedsæde i Herning sidste år. Efterforskningen kulminerede med en razzia den 13 marts, hvor politiet blandt andet beslaglagde elektroniske dokumenter på otte BlueTel-adresser.
De tre mobilselskaber mener, at BlueTel har oprettet flere abonnementer, end selskabet reelt fik kunder, og på den måde svindlet med forhandlerprovision. Desuden har BlueTel hævet de tilskud, som selskaberne giver til mobiltelefoner, uden at sælge telefonerne til danske kunder, lød anmeldelserne.
Ingen af parterne har ønsket at specificere, hvor mange penge anklagerne drejer sig om, men kilder i telebranchen siger til Computerworld Online, at det handler om et stort, to-cifret millionbeløb.
- I bund og grund er det korrekt, hvad selskaberne har påstået i anmeldelserne, siger Kaj Hedegaard Jensen.
Ifølge politiet har den hårde konkurrence på mobilmarkedet gjort, at mobilselskaberne har set gennem fingre med svindlen.
?Afhøringerne har godtgjort, at der på mobiltelefonmarkedet har været en endog meget stor kamp om markedsandele, der har affødt, at det fra de medarbejdere, der hos TDC, Sonofon og Telia havde den umiddelbare kontakt med BlueTel, har været accepteret, at BlueTel f.eks. oprettede eller genoprettede flere mobilnumre, end der aktuelt blev købt telefoner for, ligesom man har været klar over, at flere af de oprettede numre aldrig blev aktive,? skriver politiet til de tre mobilselskaber.
Med andre ord har mobilselskaberne udmærket været klar over svindlen, mener politiet, også selv om Kaj Hedegaard Jensen over for Computerworld Online tilføjer, at ledelsen i selskaberne måske ikke ?i fuldt omfang? har vidst, hvad der foregik.
Beskyldningen om, at de har kendt til svindlen, gør ondt på mobilselskaberne. TDC har blandt andet bortvist to medarbejdere, som så gennem fingre med svindlen.
- Vi har ved flere lejligheder ? senest i forbindelse med politianmeldelsen af BlueTel ? indskærpet, at vi ikke vil acceptere, at der snydes på vægten. Der har på visse områder været behov for en opstramning. Den har fundet sted, siger TDC Mobils administrerende direktør, Mads Middelboe, i dag.
- Vi er ikke stødt på nogle, som har været vidende om svindlen. Vi har i de senere år indskærpet over for samtlige vores forhandlere ? og navnlig over for BlueTel ? at de kun skal sælge telefoner, hvis kunderne ønsker at benytte vores service, siger chefjurist Lars Munch Andersen, Sonofon.
Han finder det forkert, at politiet har behandlet anmeldelserne fra alle tre selskaber i én pærevælling.
- Forhandlerstyringen er meget forskellig hos TDC og Sonofon, så det er svært at være vurdere alle forhandlerkontrakter på et ensartet grundlag, mener Lars Munch Johansen.