Google skal jages ud af de danske medier

En stribe danske medier vil have en større del af annoncekagen. Google skal ikke sidde på flæsket.

Berlingske Media, Politiken, Ekstrabladet, TV2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen, Egmont, Jubii og Fynske Medier.

Stort set samtlige større danske mediehuse er med i en ny satsning, der skal give Google modstand i Danmark.

Kampens centrum er de lukrative søgeordsannoncer, som Google i den grad har sat sig på. De danske medier regner med, at Googles andel af det marked i øjeblikket ligger på 200-300 millioner kroner. Indtil videre forventer man at snuppe 10 procent af det marked - altså 20-30 millioner kroner om året.

Eksperimentet skal bringes i mål med hjælp fra det norske firma Open AdExchange.

Firmaets model minder om Googles AdSense. Det vil sige de indholdsrelevante og målrettede annoncer, der for eksempel dukker op på hjemmesider.

Mange af de medvirkende mediehuse har tidligere gjort tydelig opmærksom på deres utilfredshed med at overlade for meget kontrol til Google. Derfor er dagbladenes brancheforening stadig imod en dansk udgave af Google News, der ville samle alle danske nyheder under en paraply.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere