Berlingske Media, Politiken, Ekstrabladet, TV2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen, Egmont, Jubii og Fynske Medier.
Stort set samtlige større danske mediehuse er med i en ny satsning, der skal give Google modstand i Danmark.
Kampens centrum er de lukrative søgeordsannoncer, som Google i den grad har sat sig på. De danske medier regner med, at Googles andel af det marked i øjeblikket ligger på 200-300 millioner kroner. Indtil videre forventer man at snuppe 10 procent af det marked - altså 20-30 millioner kroner om året.
Eksperimentet skal bringes i mål med hjælp fra det norske firma Open AdExchange.
Firmaets model minder om Googles AdSense. Det vil sige de indholdsrelevante og målrettede annoncer, der for eksempel dukker op på hjemmesider.
Mange af de medvirkende mediehuse har tidligere gjort tydelig opmærksom på deres utilfredshed med at overlade for meget kontrol til Google. Derfor er dagbladenes brancheforening stadig imod en dansk udgave af Google News, der ville samle alle danske nyheder under en paraply.