En ny dansk musikradiostation sender udelukkende på Nettet. På Tele Danmarks Opasia Netradio kan lytteren døgnet rundt lytte til musik via sin computer. Opasia Netradio er en dansk webradio, der sender musik nonstop - og uden reklamer. Dertil kommer ugentlige live-programmer med DJ's, aktuelle interviews og gæster i studiet.
Indholdet på Opasia Netradio rækker lige fra dansk pop og rock til dance, techno og house. Brugeren kan vælge mellem tre kanaler med hver sin musikstil:
- Radio Opasia med et bredt repertoire af primært rock og pop med både danske og udenlandske navne. For eksempel Kashmir, Dicte, Oasis, U2 og Cardigans.
- Radio Kult sigter mere mod de helt unge med vægt på dance, techno og pop.
- Beats.dk byder på en blanding af elektronisk musik, house, techno og hip-hop samt liveradio.
Konceptet er udviklet af webstedet Beats.dk i samarbejde med Tele Danmarks Opasia Online. Foreløbig er der tale om en tre måneders forsøgsperiode.
- Det er oplagt at bruge Nettet som radiomedie, og vi vil gerne være med til at sætte skub i den udvikling. En udvikling som er til fordel for både forbrugerne, musikerne og pladeselskaberne, siger Jens Bøgh, mediechef Opasia Online.
Alle Internetbrugere kan lytte til Opasia Netradio, og det er gratis - bortset fra teletaksten, når man er Internet. Det samme gælder Winamp-afspilleren, der skal bruges for at lytte til Opasia Netradio. Winamp kan downloades via Opasia Netradio.
Teknikken bag Opasia Netradio er baseret på streaming i mp3. Det vil sige, at musikken afspilles i realtime, uden at brugeren kan downloade musikken og gemme den på sin computer.
Opasia Netradio og Beats.dk har indgået aftaler med både KODA og Gramex om retmæssig betaling for brug af beskyttet musik.
- Vi viser med Opasia Netradio mulighederne for at anvende musik på Internettet på en måde, som tager hensyn til både rettighedshavere og brugere. Det forkætrede MP3 format kan også anvendes fornuftigt og lovligt, og med de lovende muligheder for digitale vandmærker vil on-line musikdistribution blive en fordel for alle parter, siger Mads Kaysen, direktør på Beats.dk.