Muligvis var det en række af på hinanden følgende fejl i flyets fly-by-wire-system, der fik et Airbus 330 fra Air France til at styrte i Atlanterhavet på vej fra Brasilien til Frankrig.
Denne teori, der gør flyets computersystemer til skurken, er nu ved at blive undersøgt, skriver http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1431911/airbus-crash-finger-flight-computers#" target="blank">The Inquirer.
Et internationalt team af eksperter mener ifølge nyhedstjenesten, at flystyrtet kan skyldes den kæde af fejl, som opstod, da flyets fartsensorer blev sat ud af spillet.
Airbus flyets fly-by-wire-computere troede fejlagtigt, at flyet var ved at gå i stall og satte derfor mere fart på - ind til der til sidst var så meget fart på, at flyet var ved at brække i stykker.
Piloterne forsøgte sandsynligvis at reboote computersystemet, men de havde kun mindre effektive back-up-systemer at falde tilbage på.
Airbus A 330 har ifølge The Inquirer to separate computersystemer, PRM og SEC, hvoraf sidstnævnte fungerer som back-up, Der er fire forskellige slags styre-software som også bruges som reserve.
Meningen er, at reserve-systemerne kan sørge for at opretholde flyets stabilitet hvis hovedsystemet skal reboote fra back-up. Men den rolle kan de ikke udføre ordenligt, hvis data fra instrumenterne er forkerte.
Fly-by-wire-systemer udmærker sig ved at være uden mekanisk forbindelse mellem styrepinden og flyets styrende dele som flaps og haleror.
I teorien ville fejlene - og dermed styrtet - måske ikke være sket, hvis flyet havde haft traditionel mekanisk styring.
Hvis det computerstyrede fly-by-wire-system viser sig at være synderen, kan det få alvorlige konsekvenser for hele flyindustrien.