Hvis du er en af de velopdragede ansatte, der husker at efterlade et auto-reply, før du går på ferie, så regner du sikkert kun med, at det er dine nærmeste kunder og samarbejdspartnere, der får den at se.
Men sådan gik det ikke her i weekenden.
Portalen Virk.dk klokkede nemlig i spinaten og sendte alle sine brugeres feriesvar ud til alle de andre modtagere på listen.
»Ja, vi udsendte et nyhedsbrev i fredags. Noget gik galt, men vi ved endnu ikke, hvori fejlen præcist består. Vi havde gjort os umage og udsendt cirka 300 testmail, men det var altså ikke nok,« siger Torsten Grunwald, der er kommunikationsansvarlig hos Virk.dk.
Ifølge Torsten Grunwald nåede nyhedsbrevet ud til næsten 30.000 modtagere, før fejlen blev opdaget. De personer, som efterfølgende har modtaget feriesvar-emails fra vilkårlige personer, har maksimalt modtaget cirka 70 af slagsen.
»Man skal selvfølgelig ikke bombarderes med feriesvar, når man er tilmeldt Virk.dk. Mailene kan dog slettes forholdsvis hurtigt. Det, der er endnu mere vigtigt, er, at folk skal kunne regne med, at deres feriesvar ikke bare bliver rundsendt, fordi de er på Virk.dk.«
Stadig lukket
Hvis driftige virksomhedsejere skulle øjne muligheden for at spamme samtlige registrerede brugere på Virk.dk ved at sende til listen "virknyt@nyhedsbrev.virk.dk", så er de for sent på den. Ifølge Virk.dk blev mailserveren straks lukket, da fejlen blev opdaget. Og den er stadig lukket.
Virk.dk benytter sig af systemet Mailman, som Capgemini har stået for at opsætte. Og netop opsætningen får indtil videre skylden.
Selv om Virk umiddelbart tager skylden for fejlen, så kan den muligvis blive sendt videre.
»Vi har som sagt ikke identificeret fejlen endnu, men vi har muligvis en høne at plukke med vores leverandører. Det er klart, at det ikke skal være så vanskeligt at bruge et mailsystem,« siger Torsten Grunwald.
Hos Virk vækker fejlen ærgelse. De seneste tal viser nemlig, at portalen har godt fat i sine brugere. Antallet af indberetninger om måneden er steget fra 60.000 til 180.000. Og Virk.dk scorer også højt i en aktuel tilfredshedsundersøgelse blandt brugerne.