Efter at have holdt lav profil ovenpå sommerens svindel-dom er Danmarks annoncehajer tilbage i storform. I DR's Kontanten kunne man i går aftes høre om flere hajfirmaer, som forpester tilværelsen for især nystartede virksomheder.
Et af ofrene var tandtekniker Gunvor Larsen, der har måttet betale i at 30.000 kroner for internetannoncer, som hajfirmaet Teleoplysningen har solgte hende.
DR havde indkaldt søgemaskineeksperten Mikkel DeMib til at forklare, hvor værdifulde de annoncer, som Teleoplysningen sælger, egentlig er.
På baggrund af trafik-statistikker fra Alexa.com skønnede DeMib, at der er mindre end 100 personer, der besøger Teleoplysningen hver måned, hvoraf halvdelen er firmaets egne ansatte.
"Så deres besøgstal ligger et sted mellem ingenting og meget meget lidt," konkluderede DeMib.
Tandtekniker Gunvor Larsen prøvede sammen med søgemaksineeksperten at finde sin annonce ved søge på ordet "tandtekniker" i annoncerne. Men da parret var kommet fire sider ind i søgeresultatet, havde de endnu ikke fundet hendes dyrt betalte annonce.
"Vi er på fuldstændig ubetrådt jord her. De sider, vi kigger på her, det svarer til fortidens opdagelsesrejsende eller fremtiden rumforskere. Jeg tror, vi er de første, der nogensinde har betrådt den jord her," bemærkede Mikkel DeMib under besøget på Teleoplysningens annonceside.
Håndværksrådets hajnet har nu meldt Teleoplysningen, der også kalder sig Dansk Medietjeneste, til Forbrugerombudsmanden.
Rådet siger, at Teleoplysningen bruger samme metoder som de, der fik rettens ord for at være lig med bedrageri i sagen mod Dansk Tele Supports direktør Lasse Christensen.
Teleoplysningen direktør Tue Bech havde ikke ønsket at deltage i programmet.