Flere ADSL-kunder hos norske Telenor har i den senere tid oplevet, at deres personlige brugernavn og kodeord er havnet i hænderne hos uvedkommende. Telenor valgte at sende de sensitive oplysninger ud manuelt, og en menneskelig fejl betyder, at mange af kunderne har modtaget brev med andre personers brugernavn og kodeord, skriver norske TV2.
En kunde siger til nyhedstjenesten, at han kunne læse andre ADSL-brugeres e-post, samt at ansatte hos Telenor har haft fuld adgang til hans private e-post konto.
Telenor erkender, at fejlen er sket og beklager overfor TV2.no.
- Det er meget beklageligt og skyldes en menneskelig fejl. Vi gennemgår nu rutinerne og skærper dem. Vi vil gå over til et helautomatisk system som garanterer at dette ikke kan ske. Vi vil også tilbyde nyt brugernavn og password til de kunder, som er berørt, siger informationsansvarlig hos Telenor, Kristin Sande, til TV2.no.
Datatilsynet i Norge har reageret skarpt overfor Telenors fejl og mener, at det er direkte ulovligt at håndtere kundernes sikkerhed så lemfældigt.
(Kilde: TV2.no)