Linden Lab har startet den offentlige betatest for en ny version af Second Life med den fjerde generation af Havok's fysik-motor. Det kan lyde som noget forfærdeligt nørdsnak, men skiftet fra Havok 1 til Havok 4 kan få dramatiske konsekvenser for den populære online-verden.
Havoks motor styrer, hvordan alle figurer, objekter og bygninger i Second Life reagerer - f.eks. hvad der sker, hvis man støder ind i en mur. Den nuværende version af Second Life bygger på den stærkt forældede Havok 1-motor, og det betyder blandt andet, at avatarer og objekter opfører sig alt andet end realistisk.
Selv halvgamle computerspil har en langt bedre fysik-simulation end Second Life. De fleste nyere spil bruger på Havok 4-motoren, og derfor er det godt nyt for SL-brugere, at Linden Lab nu har startet betatest af en ny version af online-verdenen med denne motor.
Hvis man har lyst til at deltage i betatesten kan man kopiere sig eksisterende avatar til testserveren og bruge den uafhængigt af den oprindelige avatar. Senere er det planen, at udvalgte områder af det rigtige Second Life skal flyttes over på Havok 4, hvor man så kan eksperimentere med sin rigtige avatar. I den næste fase følger så 50-100 main-grid-regioner, og først i sidste fase skifter hele SL til Havok 4.
Det betyder så, at man i perioder vil opleve, at fysikmodellen vil variere, alt efter, hvor man befinder sig i Second Life.
Men Havok 4 er snart forældet, for Havok har netop udgivet version 5 af fysikmotoren, der skal give bedre udnyttelse af cpu- og hukommelses-ressourcer. Havok blev i sidste måned opkøbt af Intel.