Britiske jurister advarer arbejdsgivere om, at de ifølge britisk jura risikerer en sag på halsen af medarbejdere, som føler sig dårligt tilpas over spam med stødende indhold.
"Dette er en indlysende sag, hvor arbejdsgivere er direkte ansvarlige over for deres medarbejdere" udtaler jurist Brian Bandey til BBC.
Ifølge en undersøgelse udformet af Symantec, svarede 63 procent af deltagerne, at de opfattede spam som stødende.
Bandey mener, at denne trussel burde medvirke til at øge arbejdsgivernes indsats mod spam. Han stiller sig uforstående i forhold til, hvor lidt der bliver gjort for at forhindre spam i at slippe igennem til medarbejdernes mailbokse og arbejdsstationer.
Bandey påpeger, at mange virksomheder gør en indsats for at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø, og at det derfor er relevant at tage fat i spam som en faktor, som kan skabe et dårligt arbejdsmiljø.
Der rejses årligt sager mod arbejdsgivere grundet psykisk og fysisk belastende arbejdsmiljøer, hvor mobning af verbal karakter, men også mobning ved brug af stødende billeder kan udløse erstatningskrav.
Ud over at spam kan virke stødende på medarbejderne, tærer spam på både medarbejdernes og IT-netværkets ressourcer.