Regeringen har bevilliget 370 millioner kroner til nye computere til landets folkeskoler, men en dansk it-forsker mener, at pengene bruges forkert. Hvis de danske børn skal med i verdens-eliten er det nødvendigt at investere i mere moderne teknologi end blot stationære og bærbare computere, konstaterer Kaj Grønbæk, der er professor ved Datalogisk Institut på Aarhus Universitet.
»Vil regeringen have børnene med i it-eliten, må den også investere i f.eks. elektroniske tavler og digitale skoletasker, der øger mobilitet og elevsamarbejde«, siger Kaj Grønbæk til Jyllands-Posten.
Forskerne i Århus har udviklet et elektronisk klasseværelse med et interaktivt gulv og elektroniske tavler, der skal øge elevernes motivation.
Selvom 96 procent af de danske skoleelever har adgang til en computer derhjemme er elevernes it-færdigheder dårligere end i lande som Sverige, USA og Canada. Det viser Pisa-undersøgelsen fra 2003.
Lektor Bent B. Andersen fra Danmarks Pædagogiske Universitet mener at problemet er, at skolerne ikke formår at udnytte de nye computere. En undersøgelse fra 2004 viser at hver fjerde lærer kun inddrager computere to til tre gange hvert halve år.
»Skolerne skal blive langt bedre til at inddrage it i undervisningen. Især er det vigtigt at bruge computerprogrammer, som er udviklet til undervisning og i nogen grad kan erstatte bøger og kopiark«, siger forskningschef Charlotte Rønhof hos Dansk Industri til Jyllands-Posten.