I det seneste år har OECD gennemført en større undersøgelse af status og udfordringer i forbindelse med indførelsen af digital forvaltning i Danmark. Den færdige rapport er netop offentliggjort og indeholder både ros og ris til de danske myndigheder. OECD konkluderer at Danmark er nået langt, men peger også på en række problemer og giver flere anbefalinger, der skal bidrage til en hurtigere udrulning af digital forvaltning.
»Vi er meget glade for den ros, som OECD har givet Danmark i rapporten, hvori bl.a. Danmarks fællesoffentlige tilgang til arbejdet med digital forvaltning fremhæves som værende et eksempel, som andre OECD-lande bør følge. Men OECD kommer også med en række anbefalinger til, hvordan vi kan blive endnu bedre, og dem skal vi nu til at kigge nærmere på,« siger lederen af Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen.
Rapporten bygger blandt andet på en spørgeskemaundersøgelse som blev gennemført i oktober og november 2004 med svar fra 116 kommunaldirektører, amtsdirektører og statslige chefer. Desuden er der gennemført interviews med nøglepersoner inden for digital forvaltning og organiseret to fokusgrupper med deltagere fra kommuner og amter.
KL anerkender anbefalingerne fra OECD om, at der er behov for bedre måling og dokumentation af effekterne af digital forvaltning.
»Det forudsætter, at der udvikles fælles måleværktøjer, og at arbejdet med at estimere gevinsterne på forhånd samt afklare hvorledes de fordeles, bliver styrket - for eksempel gennem øget brug af business cases. OECD anbefaler, at Danmark får et øget borgerfokus i udviklingen af digital forvaltning. KL deler fuldt ud dette synspunkt, og vi ser blandt andet gerne, at arbejdet med at etablere en borgerportal bliver højt prioriteret i hele den offentlige sektor,« siger Erik Fabrin, formand for KL's IT- og Erhvervsudvalg.
OECD har tidligere gennemført tilsvarende undersøgelser i blandt andet Norge og Finland.