Ansatte er afhængige af email

Mængden af email er steget med 47 procent inden for det seneste år, og et stigende antal medarbejdere siger, at de føler sig decideret afhængige af mailen.

Flere og flere it-medarbejdere bliver mentalt afhængige af at sende og modtage email. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget analyseinstituttet Dynamic Markets for sikkerhedsfirmaet Symantec blandt 1700 ansatte og it-chefer i Europa.

»I de seneste år har email ændret sig fra blot at være en kommunikationsform til at blive et vigtigt forretningsværktøj, men teknologiens indflydelse på arbejdsstyrken vækker bekymring,« siger Lindsey Armstrong, der er vicedirektør for Symantec i Europa.

Hun fremhæver, at professionelle brugere går langt videre end til at kommunikere via email, fordi de også bruger den til at vedligeholde kalendere og kontaktdetaljer, og til at gemme oplysninger og hente dokumenter.

»Virksomheder risikerer, at den stigende mængde email betyder, at brugerne til sidst ikke kan nå at åbne, reagere på og håndtere alle de beskeder, de modtager. Virksomhederne bør begynde at tænke på politikker og retningslinjer, der kan hjælpe de ansatte med at håndtere den stigende informationsstrøm, frem for at vente indtil brugerne bliver fuldstændig overvældede,« siger hun.

Undersøgelsen viser, at de danske medarbejdere bruger gennemsnitligt 2,8 timer om dagen på at sende og modtage email, og at danske medarbejdere gennemsnitligt sender 26 mails per dag og modtager 32 mails per dag.

Ifølge en dansk arbejdsmiljøforsker vækker tallene bekymring, fordi de afspejler en stigende frygt hos medarbejderne for at gå glip af vigtig information.

»Mange medarbejdere bruger mailen meget, fordi de har en frygt for at gå glip af viden eller muligheder for at påvirke arbejdspladsen. De oplever det ikke som afhængighed, men som en nødvendighed for at kunne opretholde forbindelsen til arbejdspladsen og samarbejdspartnerne,« siger Vilhelm Borg, der er seniorforsker ved Arbejdsmiljøinstituttet.

Han påpeger desuden, at den stigende mængde email i realiteten betyder, at arbejdsmængden stiger.

»Mange medarbejdere mener, at de er nødt til at tjekke mailen uden for arbejdstiden, fordi de ellers skulle bruge tid på det, når de kom hen på arbejdet - og der føler de jo, at de skal bruge tiden på noget andet,« siger Vilhelm Borg.

Danske mailbrugeres gennemsnitlige tidspunkt for første mailtjek er klokken 8.50 om morgenen, og tidspunktet for sidste mailtjek er klokken 17.05 om eftermiddagen.

Fire typer mailbrugere
49 procent af mailbrugerne tilhører gruppen af "disciplinære", der beskriver sig selv som afslappede omkring brugen af email. De er meget bevidste om, hvor og hvornår de bruger det, og de holder deres arbejdsrelaterede brug af email inden for arbejdsstedet og arbejdstiden.

21 procent af mailbrugerne er "afhængige" og har et tvangsneurotisk forhold til email. De tjekker mail konstant og går i panik, når mailforbindelsen er nede.

10 procent af mailbrugerne er "fobiske" og foretrækker på grund af deres ubehag ved mail altid mundtlig kommunikation. De undgår så vidt muligt at bruge email og bruger altid kun den mest basale funktionalitet.

6 procent af mailbrugerne er "overvældede" og føler, at de bliver bombarderet med bunker af mails, som de kun med nød og næppe kan håndtere. De undlader ofte at læse modtagne mails, og de frygter at logge på mailen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere