Teleindustrien ignorerer ønske om enklere regninger

Regningerne fra de store teleselskaber er så uigennemskuelige, at det forvirrer kunderne. Men trods flere opfordringer til enklere fakturaer, fortsætter teleoperatørerne deres praksis.

Regningerne på virksomhedernes telefoni er oftest en jungle at finde rundt i, og det gør det svært at kontrollere virksomhedernes eksakte forbrug. Hver enkelt ansattes mobiltelefon har sin egen faktura, og samtidig er specifikationsniveauet på regningerne hos de største teleselskaber lavt.

Hos erhvervsorganisationen, HTS, der repræsenterer 10.600 medlemsvirksomheder inden for Handels-, Service- og Transporterhvervene, oplever man ofte at netop kontrollen af telefonregningerne er et problem for medlemmerne. Derfor har organisationen i flere år appelleret til både TDC og Sonofon for at få nogle mere enkle regninger.

»Det er meget lidt brugervenligt, når teleselskaberne fakturerer opkaldsafgiften og samtaleminutterne som en fælles omkostning. Det gør det tilnærmelsesvist umuligt for virksomhederne at kontrolle om minutprisen og en eventuel rabat er korrekt . I HTS har vi flere gange gennem flere år påtalt dette over for såvel TDC som Sonofon, uden at teleselskaberne dog af den grund har ændret i deres afregninger,« siger chefkonsulent i HTS, Per Lippert-Scherwin til IT-avisen ComON.

Dansk Industri: Det burde være muligt
Til trods for HTS' talrige opfordringer til enklere regninger, modtager telekunderne stadig indviklede regninger. Men det burde de ikke, hvis man spørger Branchedirektør Tom Togsverd fra Dansk Industris Brancheforening, ITEK, der har landets største teleoperatører som medlemmer. Han er enig i kritikken fra HTS og mener, at teleselskaberne bør være i stand til at efterleve kundernes ønsker.

»I et professionelt marked burde man kunne aftale sig det specifikationsniveau, som man ønsker,« siger Tom Togsverd og uddyber:

»Det handler basalt set om, at teleselskaberne skal kunne skrive nogle regninger, som kunderne kan forstå.«

Forbrugere forstår ikke regningerne
De svært-forståelige regninger øger risikoen for at kunderne ikke opdager de fejl, som eventuelt måtte være på fakturaen. Det fortæller Else Marie Holm fra Forbrugergruppen fra Næstved og Omegn. Hvert år fører hun 500-600 klagesager mod teleselskaberne for forbrugerne, der føler sig fejlagtigt behandlet.

»Hver gang, folk modtager deres telefonregninger, får jeg mange henvendelser fra folk, der føler sig snydt. Typisk er folk blevet opkrævet penge for samtaler, de ikke har ført. Eller også optræder der beløb på deres regning, som de ikke kan genkende,« forklarer Else Marie Holm, og pointerer at den lave gennemskuelighed i teleselskabernes regninger betyder, at nogle forbrugere efter al sandsynlighed vil blive snydt.

»Der er jo nogen, som bare betaler, de regninger, der kommer ind ad døren. De risikerer at betale for ydelser, de aldrig har fået,« uddyber Else Marie Holm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere