To ud af tre nye mobilabonnementer er i dag 3G-abonnementer.
Ifølge IT- og Telestyrelsen halvårsstatistik er antallet af 3G-abonnementer steget med hele 68 procent. I andet halvår af 2006 steg antallet af 3G-abonnementer med 133.000, mens det samlede antal mobilabonnementer steg med 207.000. Ved udgangen af 2006 er der 327.000 mobil-abonnementer baseret på 3G-net. Det er en stigning på 68 procent på et halvt år.
Videnskabsminister Helge Sander (V) er begejstret for resultaterne af IT- og Telestyrelsens halvårsrapport:
»Tallene viser, at danskerne gerne vil have og er villige til at betale for bedre, digitale tjenester. Både i form af 3G mobilkommunikation og bredbåndsforbindelser. Vi er for nylig i flere undersøgelser blevet kåret som verdens bedste it-nation, og disse nye tal vil være med til at fastholde den positive udvikling«, siger videnskabsministeren.
Men teleanalytiker John Strand har ikke meget til overs for IT- og Telestyrelsens 3G-statistik, som han betegner som et vildledende glansbillede af telemarkedet:
»Nu er virkeligheden bare, at der ikke er noget, der hedder
2G og 3G-abonnementer og det er ikke sådan, at kunden bliver spurgt, om de vil have et 2G eller 3G-abonnement, når de køber en ny mobiltelefon. Det burde IT og Telestyrelsen vide og efterfølgende tage højde for, når de skriver deres pressemeddelelse,« oplyser John Strand .
Han mener, at IT- og Telestyrelsens tal blot viser, at de telefoner, som bliver udbudt på det danske marked er 3G-telefoner, og at det kan ses ved en del af taletrafikken er flyttet fra 2G-nettet til 3G-netværkene.