Det er umuligt for alle andre end Sonofon kunder at få overført deres gamle fastnettelefonnummer til en mobil. Det skyldes at især TDC kunstigt forsøger at fastholde kunderne til fastnettelefonerne, mener kritiker.
"TDC vælger ikke at tilbyde det, fordi de sidder med alle fastnetabonnenterne selv. Forretningsmæssigt er det mere attraktivt for TDC at beholde dem på fastnettet," siger Tony Franke fra Dansk IT til Politiken.
TDC har over 1,6 millioner fastnetkunder. Videnskabsminister Helge Sander har afvist at gøre telemarkedet så frit, at alle kan tage nummeret med som de ønsker det. En rapport fra IT og Telestyrelsen advarede mod at gøre fastnetnumre mobile fordi det bliver svært at håndtere opkald til udlandet.
TDC vil ikke frivilligt lade deres 1,6 millioner abbonenter følge i Sonofon-kundernes fodspor. Dermed er der mange der bliver tvunget til at beholde det gamle nummer, hvis de vil være kontaktbare for familie, venner og forbindelser de ikke har haft kontakt med i mange år.
»Folk er ofte knyttet til deres telefonnummer og vil gerne tage det med sig. For en betragtelig del af dem vil der være store fordele ved at flytte fra fastnet til mobilen, men det her er en barriere«, siger Martin Salamon, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.
TDC Fastnets telefondirektør afviser kritikken.
"Vi har en trofast kundegruppe, fordi så mange af dem er tilfredse med vore produkter. Vi er glade og stolte over at have en af Danmarks største kundedatabaser, og vi vil gå meget langt for at gøre dem glade," siger Sigurd Leth.
Sonofons kampgane med Peter Belli i spidsen har været en succes med over 30.000, der har taget fastnetsnummeret med til mobil.