Ifølge IDCs tal indkøbte forbrugere og virksomheder næsten 300.000 pc'er i årets første tre måneder. Det er en markant stigning på 16 procent i forhold til samme kvartal i rekordåret 2005.
Det er først og fremmest de private forbrugere, der med den ene nyindkøbte notebook-pc efter den anden holder it-branchens hardwaresælgere i højt gear.
»Mange mennesker har gode penge mellem hænderne. På den måde følger pc-markedet bolig-markedet,« siger Anders Elbak, chefanalytiker hos IDC.
I alt blev der solgt 161.400 bærbare pc'er i første kvartal af 2006, mens salget af stationære computere kun kom op på 128.500 styk.
Markedet domineres stadig af HP som sidder på 23 procent, mens Acer er rykket op på en samlet andenplads sammen med Dell: Begge har 17 procent af markedet. Fujitsu Siemens og Lenovo sidder begge på 11 procent af det danske pc-marked.