Ni-øres mobiltelefoni bliver dyrt for de fleste

(Opdateret) Lebaras knaldtilbud om mobilsnak for kun ni øre i minuttet er kun interessant for et lille fåtal, siger analytikere. Knaldtilbuddet er desuden så uigennemskueligt, at Lebara anklages for at forplumre mobilmarkedet.

Ni øre i minuttet er umiddelbart den laveste takst, man kan finde på det danske marked for tiden. Tilbudet blev forleden lanceret af Lebara, der i en pressemeddelelse fortalte, at man ikke regner med at tjene penge på ni-øres forretningen, men til gengæld sparer en masse på markedsføringskontoen.

Foreløbigt har Lebara da også fået en del opmærksomhed, men det er ikke udelukkende af positiv art. Faktisk er der irriterede miner hos flere teleanalytikere, der beskylder Lebara for at forplumre det danske mobilmarked - mere end det allerede er.

Knaldtilbuddet på ni øre i minuttet er nemlig langt fra så attraktivt som det først lyder. Læser man det med småt, viser det sig, at det kun er folk, der taler exceptionelt meget i telefon, der for alvor kan få glæde af tilbudet - og selv for dem findes der betydeligt billigere konkurrenter.

Kernen i den sag er Lebaras mindsteforbrug på 150 kroner om måneden. Ifølge Lebera selv er det mere fordelagtigt end konkurrerende abonnementsafgifter, fordi man får samtaler for pengene.

Men direkte omsat fra ni-øres taksten svarer det til, at man skal knevre i langt over tusinde minutter om måneden for at få glæde af udgiften, og så vil selv de største snakkehoveder formentlig nå det punkt, hvor de løber tør for ting at tale om.

Desuden skal der betales opkaldsafgift på 49 øre pr. opkald samt en såkaldt medlemsbidrag på seks procent af det samlede forbrug hver måned.

Det gennemsnitlige antal minutter, som den typiske dansker bruger på at snakke i mobiltelefon, er næsten en tiendedel af Lebaras mindsteforbrug, nemlig omkring 120-130 minutter.

Hos Mobilsiden.dk har John G Pedersen, regnet ud, hvad man minimum kommer til at betale for den billige mobilsnak:

»De 150 kroner i minimumsforbrug giver i alt 1066 minutter pr. måned. Vi har fordelt det på 300 opkald. Inklusive den særlige seks procents "medlemsbidrag", og inklusive opkaldsafgiften på 49 øre ender det med, at man skal betale 314,75 kroner om måneden for Lebaras løsning. Det samme forbrug ville hos Happi koste 265 kroner,« fortæller han.

Ifølge Mobilsidens beregninger vil man med et normalforbrug på 130 minutter om måneden (fordelt på 26 opkald) få den laveste telefonregning hos Bibob, nemlig 78 kroner, mens Happii ville koste 112 kroner og Lebara 168 kroner.

John G. Pedersen betegner det særlige seks procents "medlemsbidrag" som en unfair og uigenenmskuelig ekstraydelse, og han mener, at Lebaras tilbud mest minder om et markedsføringstrick.

»Produktet er med til at gøre mobilmarkedet endnu mere uoverskueligt for forbrugerne,« konkluderer han.

Samme holdning har Torben Rune, der er analytiker i Netplan. Han finder også Lebaras tilbud uigennemskueligt og siger, at det nok ikke vil være en god ide for den typiske forbruger.

»Mindstekravet på 150 kroner giver så mange minutter, at det bliver svært at udnytte, så gennemsnitsbrugeren når ikke derop. Og de ni øre gælder måske kun for indlandsmobiltelefoni. Men vi bruger jo også mange former for tale - vi ringer til fastnetnumre, bruger overtakserede sms'er og den slags - og der gælder de ni øre nok ikke,« siger Torben Rune.

Han mener dog ikke, at Lebaras uigennesmkuelige knaldtilbud bliver det sidste, vi får at se af den slags:

»Markedet er i voldsom ændring hele tiden, og på en måde, er Lebara først med det, jeg vil kalde semi-fastrate. Men man skal i den grad læse det med småt,« konstaterer han.

Opdatering: Lebara-direktør Kristian Nors Myrup gør opmærksom på, minimumsforbruget omfatter alt fra sms, opkaldsforsøg, opkald til udlandet, internationale sms, mms og nationalt telefoni.

"Fakta er, at hvis du som bruger har en regning på cirka 150 kroner, er det meget meget billigt, og dermed er minimumsforbruget underordnet set fra kunden. Hvis du i forvejen har en regning på 75 kroner skal du selvfølgeligt ikke skifte til et produkt med minimumsforbrug på 150 kroner, og det vil vi heller ikke råde kunderne til," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere