Kun halvdelen af de danske it-studerende gennemfører den uddannelse, de er påbegyndt. Det viser en rapport fra Anvendt Kommunal Forskning (AKF). Formålet med rapporten er at kortlægge årsagerne til frafaldet, så man kan mindske det til fordel for erhvervslivets jagt på it-uddannede.
Ifølge Version2 opstiller rapporten adskillige grunde til det høje frafald, men især tre punkter skiller sig ud:
- Lærerne giver ikke i tilstrækkelig grad de studerende personlig tilbagemelding på deres arbejde.
- De studerende mener ikke selv, at de er dygtige nok til programmering.
- De studerende mister interessen for uddannelsen.
Til gengæld lader det til, at it-branchens image er intakt, for det er mindre end ti procent, der springer fra, fordi de frygter at mangle anerkendelse og respekt for arbejdet som it-uddannet. Heller ikke den forklaring, at arbejdet som it-uddannet er for stressende, bliver brugt af ret mange.
Rapporten møder imidlertid stor kritik fra it-fagets fagforening SAM-DATA/HK, som påpeger, at de nyeste tal, man har i rapporten, er fra 2004.
»Der er sket enormt meget for IT-uddannelserne siden da, så jeg forstår ikke, at man vil konkludere ud fra fire år gamle tal. HK sad med i en arbejdsgruppe, hvor vi fik præsenteret tallene, og allerede der, sagde vi, at det var spild af tid at bruge så gamle tal,« siger formand for SAM-DATA/HK, Pia Brade, i en pressemeddelelse.
Hun mener, at tendensen er i klar bedring for IT-uddannelserne, og så gerne, at man lavede en tilsvarende undersøgelse med opdaterede tal.
»Det eneste, vi kan bruge, er de begrundelser, de studerende giver til, hvorfor de dropper ud, som for eksempel at man imellem første og andet semester har brug for ekstra støtte, osv. Men mange af de ting, har man allerede i dag taget hånd om, så det ville være meget mere spændende at få et billede af situationen i dag,« siger Pia Brade.
ComON har kontaktet AFK's forskningsleder Torben Pilegaard for at konfrontere ham med fagforeningens udmeldinger. Han påpeger, at tallene vedrørende frafaldsprocenterne er fra oktober 2005.
»Det er de officielle tal fra Undervisningsministeriet - og det er tilmed de seneste af slagsen,« siger Torben Pilegaard til ComON.
Han forklarer desuden, at spørgeskemaerne, der har kortlagt de studerendes grunde til frafaldet, er fra foråret 2007.
Hele rapporten (115 sider) kan læses her.