De tekniske problemer på Virk.dk skygger for langt større underliggende problemer, som er den reelle grund til at erhvervsportalen endnu ikke er en succes.
De offentlige myndigheder har forsømt at udvikle løsninger, som gør at deres digitale løsninger kan bruges på Virk.dk og derfor er nytteværdien for erhvervslivet minimal. Det mener Dansk Industri.
»Virk er endnu ikke er det ene sted, hvor alle indgange til det offentlige er samlet, så man slipper for alle de administrative problemer, der ligger i at skulle opsøge tre myndigheder, når man eksempelvis skal indberette noget på miljøområdet,« siger Dansk Industris Lone Saaby, der er chef for Dansk Industris afdeling for mindre og mellemstore virksomheder.
»Ideen med én offentlig portal, hvor man kan indberette alt til det offentlige er helt rigtig. Men den optimale løsning ligger ikke lige for inden for de nærmeste år. Det letter jo ikke de administrative byrder ret meget, at der blot er sat strøm til en masse blanketter,« uddyber Lone Saaby.
De digitale løsninger fra en lang række myndigheder er i øjeblikket kun tilgængelige med links fra Virk.dk, og derfor efterlyser Dansk Industri, at der fra politisk hold bliver givet flere incitamenter til at få udviklet flere offentlige løsninger specielt til Virk.dk.
»Lige nu findes der hverken gulerod eller pisk, der kan få alle offentlige myndigheder til at støtte op om Virk og udvikle sammentænkte tjenester til portalen. Der bør opstilles nogle gulerødder for de offentlige myndigheder, så de belønnes for at samarbejde og flytte deres online-løsninger over på Virk.dk,« siger Lone Saaby.
Hun henviser til ét af de steder, hvor det faktisk er lykkedes at sammenkøre de offentlige systemer - det såkaldte Webreg, hvor selskaber kan stiftes online. Her sker alle relevante informationsgange hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som herefter har ansvaret for at videresende oplysninger til de myndigheder, der har brug for oplysninger vedrørende virksomhedsetablering. Her processen er fuldautomatisk og tager blot på ti minutter.