Forbrugerklagenævnet vil have Shg.dk til at betale 1.499 kroner i forsendelsesomkostninger til en kunde, der sendte en defekt bærbar computer retur fra USA. Det vil Shg.dk ikke, der nu går rettens vej for at slippe for regningen.
Det store beløb kommer, fordi kunden havde købt den bærbare computer i Danmark. Kort tid efter rejser han til USA, hvor computeren går i stykker. Derfra sender han den med kurer retur til Shg.dk i Danmark. Kunden hævder, at han telefonisk aftalte med Shg.dk, at de skulle betale for forsendelsen. Nu nægter Shg.dk at refundere kunden de 1.499 kroner.
Shg.dk har til Forbrugerklagenævnet sagt, at det ikke var aftalt med kunden, at det var Shg.dk der skulle betale for forsendelsen. De vil heller ikke acceptere, at kunden har valgt en meget dyr måde at sende computeren på.
»Vi anfægter, at kunden har valgt en forsendelsesmåde, der var seks gang dyrere end det almindelige postvæsen. Vi burde ikke have tabt sagen,« siger administrerende direktør i Shg.dk Thomas Falborg.
Han vil have sagen i retten, fordi den har principiel betydning. Det vil have store omkostninger for en forhandler, hvis en kunde sender en vare retur fra udlandet og også vælger en dyr måde at sende varen retur på. Han mener, at Shg.dk klart vil vinde en retssag.
»Det er så godt som sikkert, at vi anker sagen. Det strider mod min sunde fornuft, at en kunde skal kunne bære sig ad på den måde,« siger Thomas Falborg.
Forbrugerklagenævnet kan ikke tvinge Shg.dk til at betale kundens regning. Men hvis Shg.dk ikke følger afgørelsen, vil de blive placeret på klagenævnets sorte liste. Det vil dog ikke ske så længe en domstol behandler sagen.
Forbrugerrådets chefkonsulent Benedicte Federspiel er enig i, at afgørelsen er af meget vidtrækkende. Den vil få stor betydning for andre sager i fremtiden, udtaler hun i en pressemeddelelse.
»Vi lever i en globaliseret verden, og folk bevæger sig. Derfor er denne sag så vigtig. Man kan ikke sælge folk et produkt ud fra den forudsætning, at de aldrig forlader Nørrebro,« kommer det fra Benedicte Federspiel.
Forbrugerklagenævnet har valgt at stole på kunden, der siger, at han havde en aftale om gratis forsendelse fra USA. Desuden har nævnet lagt vægt på, at der ikke er tvivl om, at der var en mangel ved computeren. Og ifølge både købeloven og EU's direktiv om forbrugerkøb har sælgeren derfor pligt til at løse problemet - uden udgift for køberen. Også selv om køberen, som i dette tilfælde, er flyttet til USA for at studere.
Klagenævnet lægger også vægt på, at sælgeren har flere alternativer til at få varen sendt til Danmark. Han kunne således have tilbudt at reparere fejlen eller bytte computeren til en ny i USA. Eller han kunne tilbyde køberen et afslag i købspris, så køberen selv kunne få repareret computeren, hvor han bor.