Siemens forsøgte at gøre mobiltelefonen til en modegenstand med sin farverige Xelibri-serie, som blev lanceret sidste forår. Producenten ville udsende to telefon-kollektioner om året - forår/sommer og efterår/vinter - som hver skulle bestå af fire modeller. Men nu er mode-eventyret slut - Siemens har meddelt, at den sidste Xelibri-telefon har forladt samlebåndet.
Ifølge tyske medier har Siemens-koncernen trukket nødbremsen efter et tab på mindst 750 millioner kroner. Alene den første kollektion i Xelibri-serien kostede koncernen omkring 540 millioner kroner i afskrivninger. Dertil kommer udviklings-omkostninger for de teknologisk avancerede telefoner, som kan styres med talte kommandoer.
Det skønnes at Siemens kun har solgt omkring 100.000 eksemplarer af mode-mobiltelefonerne i det sidste år. Til sammenligning har Siemens alene i andet kvartal af 2003 - hvor Xelibri blev lanceret - solgt omkring 8,1 millioner mobiltelefoner på verdensmarkedet.
Siemens vil ikke udelukke, at navnet Xelibri kan dukke op på andre produkter - men det er slut med at sælge moderigtige mobiltelefoner.