En browser-undersøgelse vækker en del debat i øjeblikket.
Firmaet Infolinks har angiveligt regnet sig frem til, at der bliver klikket på mange flere bannerannoncer fra Opera-browseren end resten af markedets browsere.
Faktisk skulle en Opera-bruger være dobbelt så tilbøjelig til at klikke på en bannerannonce end en besøgende, der bruger Chrome. Brugere af Internet Explorer skulle være næstmest villige til at klikke på annoncer. De færreste klik i undersøgelsen kommer fra Safari-browsere.
Undersøgelsen er baseret på 40 millioner bannervisninger af primært tekstbaserede annoncer.
Men hvorfor?
Det diskuteres flere steder på nettet, blandt andet hos Opera selv, eftersom undersøgelsen ikke selv kommer med nogen bud på forskellen. Nogen mener, at det skyldes, at Opera-brugere er de mest loyale, og at de sørger for at klikke på annoncer på de sider, som de gerne vil læse og støtte. Eller måske er Opera-brugerne mere nysgerrige?
En anden forklaring kan være, at brugere af de andre browsere i højere omfang bruger de såkaldte ad-blockers, der kan filtrere reklamer fra.
Andre spekulerer også i, at undersøgelsen kan være fejlbehæftet. For eksempel hvis tallene stammer fra hjemmesider, hvor der er en overvægt af Opera-besøgende.