En Gartner-analytiker kritiserer Apple's strategi med at binde sig til en enkelt mobiloperatør, der skal markedsføre den kommende mobiltelefon iPhone. I USA skal telefonen lanceres i juni, og den kan kun købes sammen med et abonnement fra AT&T.
Apple vil bruge den samme strategi i Europa, hvor partneren angiveligt er teleselskabet T-Mobile. Det betyder så, at iPhone kun kan købes i en pakke fra T-Mobile, og det kan blive et problem i de lande - som Danmark - hvor T-Mobile slet ikke er til stede på mobilmarkedet.
Gartner-analytiker Martin Gutberlet siger i et interview med MarketingWeek, at Apple har begået en stor fejl ved at vælge denne strategi. Det fungerer måske i USA, hvor AT&T sidder på en stor bid af markedet, men ikke i Europa, hvor der er langt flere mobiloperatører.
Gutberlet mener i stedet at Apple bør vælge flere partnere til at markedsføre telefonen i Europa. Foruden T-Mobile har Vodafone, Orange og Telefonica meldt interesse for iPhone, men det ser altså ud til, at T-Mobile løber med sejren.
Flere teleselskaber har dog også kritiseret, at iPhone ikke understøtter 3G-telefoni.