De mange betalings-broer og betalings-motorveje i Europa har i dag vidt forskellige elektroniske systemer til afregning af bompenge. Men det bliver anderledes snart. EU-Kommissionen har netop vedtaget en beslutning med de vigtigste tekniske specifikationer og krav, der er nødvendige for at lancere en europæisk elektronisk bompengetjeneste (EETS).
Det skal gøre det muligt at betale bompenge over hele EU med bare ét abonnement hos én tjenesteudbyder og kun ét apparat monteret i køretøjet. Systemet skal fungere med alle europæiske motorveje, tunneller og broer, hvor man kan betale bompengene med særligt udstyr i køretøjet.
I begyndelsen af 1990'erne blev der i flere europæiske lande indført elektroniske bompengesystemer. De fleste af dem fungerer ved hjælp af et apparat i køretøjet, der ved passage overfører køretøjsoplysningerne til det selskab, der står for driften af vejen, så bompengene kan beregnes efter f.eks. køretøjets vægt og størrelse. Det gælder blandt andet Brobizzen, der bruges til Storebæltsbroen i Danmark og Øresundsbron mellem Danmark og Sverige.
De mange nationale og lokale bompengesystemer er ofte ikke indbyrdes kompatible, men kan kun modtage oplysninger fra deres "egne" apparater i køretøjerne.
Eksempelvis kan det på en tur fra Portugal til Danmark være nødvendigt, at der på køretøjets instrumentbræt er anbragt ikke mindre end fem apparater, som hver er knyttet til en bestemt kontrakt med et bestemt vejselskab.
EU-Kommissionens beslutning fastsætter også rettigheder og forpligtelser for bompengeopkrævere, tjenesteydere og trafikanter. Brugerne får mulighed for selv at vælge, hvilken tjenesteyder de vil have deres abonnement hos.
Bompengeopkræverne sender oplysninger om de forfaldne bompengebeløb til tjenesteyderne, som på det grundlag sender fakturaer ud til brugerne. Bompenge, der betales via EETS, må ikke være højere end de nationale eller lokale bompenge.
Systemet skal være være til rådighed om tre år for alle vejkøretøjer over 3,5 ton eller med mere end ni siddepladser, inkl. førerens plads. For personbiler skal det være klar om fem år.