Facebook og lignende sociale online tjenester er underlagt de europæiske regler om beskyttelse af personlige oplysninger, når de opererer inden for Europas grænser. Også selv om deres forretningsadresse ligger uden for EU.
Sådan lyder konklusionen efter at den såkaldte Artikel 29-gruppe - en uafhængig dataekspertgruppe nedsat af EU-Kommissionen - har behandlet Facebook.
Meldingen betyder, at Facebook nu bliver nødt til at indordne sig under de relativt strenge regler for respekt for privatlivet, som gælder i EU-regi.
"Hverken Facebook eller deres kommercielle samarbejdspartnere, de såkaldte 'applikationsudviklere', kan nu længere lade hånt om brugernes privatliv ved deres ubegrænsede brug af personlige oplysninger. Og det er en konklusion, Forbrugerrådet hilser velkommen", siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.
De populære sociale netværk har skabt en underliggende forretning via salg af personlige oplysninger til brug for målrettet markedsføring. Artikel 29-gruppen fastslår nu at videresalget skal begrænses med krav om blandt andet:
1. udvekslingen skal være nødvendig i stedet for automatisk
2. der skal sikres klar information
3. der skal være en bedre klageadgang.
"Jeg synes stramningerne er rigtigt fornuftige, men jeg savner et forbud mod, at Facebook og andre kan betinge adgangen til tjenesten af, at forbrugeren giver samtykke til målrettet markedsføring. Forbrugerrådet mener, at forbrugeren selv skal kunne vælge de målrettede reklamer til og fra. Især fordi de er baseret på ens egne private oplysninger, og fordi vi ved at give samtykke mister kontrollen med vores oplysninger. Jeg savner derfor også krav om, at Facebook og de andre sociale netværk ikke sælger personoplysninger til brug for markedsføring, med mindre brugerne har givet klart samtykke til det", siger Anette Høyrup.
Artikel 29-gruppen peger dog ikke på, hvordan reglerne kan håndhæves indenfor EU.