35 procent af de danske kommuner svarer overhovedet ikke, hvis man sender en forespørgsel per email. Det viser en ny undersøgelse, som Center for Digital forvaltning (CEDI) har lavet for Børsen.
CEDI har målt kommunernes e-parathed på den tid, der går før de svarer på borgernes digitale henvendelser. Og det viser sig, at der er kolossal forskel på serviceniveauet og e-kompetencerne i de enkelte kommunerne.
Efter to uger havde 93 ud af de 270 kommuner i undersøgelsen overhovedet ikke reageret på de henvendelser, som CEDI havde rettet til dem. De øvrige 176 kommuner besvarede forespørgslen, men der var stor forskel på både deres svartid og kvaliteten af deres svar.
I mange tilfælde var svarene både fyldestgørende og serviceorienterede, men i andre tilfælde fik afsenderen blot en uforskammet mail tilbage som svar på sit spørgsmål - for eksempel svarede nogle kommuner blot med et "ja" på det stillede spørgsmål, hvilket må siges ikke at være tilfredstillende.
»Selv om det stillede spørgsmål sprogligt set kan besvares med et simpelt ja eller nej, synes jeg godt, man kan forvente et højere serviceniveau fra offentlige myndigheders side - vi ved fra andre undersøgelser, at borgerhenvendelser netop ofte er præget af upræcise spørgsmål. Det stiller krav til kommunerne om en vis indlevelse og forståelse for, hvad borgeren i virkeligheden spørger om, og så er enstavelsesord altså ikke nok,« siger Troels Andersen, analysechef i CEDI, til Børsen i dag.
Den gennemsnitlige svartid for de 176 kommuner var på cirka 40 timer.
7,4 procent af kommunerne svarede inden for én time. 29,2 procent af kommunerne svarede inden for ét døgn. 25,5 procent af kommunerne svarede inden for én uge, otte procent af kommunerne svarede inden for 14 dage og knap 35 procent af kommunerne svarede overhovedet ikke.