Den virtuelle verden »Second Life« får ualmindeligt meget opmærksomhed i øjeblikket. Men analysehuset Gartner advarer stadig firmaer mod at foretage store investeringer i det digitale univers.
»De sociale aspekter og community-delen i disse digitale verdener vil blive endnu mere dominerende i fremtiden, men de kommercielle muligheder vil blive knyttet til niché-områder, som stadig mangler at blive klarlagt,« udtaler Steve Prentice, der er vicepræsident hos Gartner, som ikke mener, at de digitale markeder er modnet endnu.
»Men vi forventer, at hovedparten af de aktive internetbrugere og de største firmaer vil kunne se en fordel i at deltage i digitale universer i de kommende år,« fortsætter han.
Analysehuset forudser faktisk, at 80 procent af verdens største virksomheder samt de mest aktive internetbrugere er udstyret med en digital identitet inden 2011.
Analytikerne hos Gartner har opstillet fem huskeregler til firmaer, som tænker på at bruge kræfter i »Second Life.«
1/ Det er en fejl at betragte universer som »Second Life« som computerspil, men det er en lige så stor fejl at betragte platformen som endnu en salgskanal, der skal udnyttes. Hav tålmodighed. Interessen for virtuelle verdener er stadig lille sammenlignet med interessen for multi-user online games (MMOGs). Forvent ikke økonomiske resultater de første tre år.
2/ Universerne har deres egne adfærdskodeks, som virksomhederne bliver nødt til at kende - og følge.
3/ Dit firmas tilstedeværelse skal være relevant og skabe værdi for brugerne.
4/ Overvej, om dit firma og dine medarbejderes tilstedeværelse i en virtuel verden kan udgøre en trussel mod firmaets omdømme i denne verden.
5/ Der er en stor sandsynlighed for, at kommercielle platforme som »Second Life« i fremtiden erstattes af mindre open source-baserede universer, hvor det er lettere at overføre viden og penge. Vent derfor med store investeringer i de aktuelle platforme. Dyrk communities, hvor der kan skabes relationer til dit firma - og tilsidesæt jagten på forretningsmodeller indtil videre.