Det skal være slut med, at internetfirmaer og teleselskaber kan opføre sig, som var det det vilde vesten. EU's forbrugerkommissær kræver klare retningslinjer, der beskytter borgernes privatliv, skriver Financial Times.
Hun er især bekymret over teleselskabers deep packet inspection. Den teknik overvejer man at indføre i England og Frankrig i forbindelse med piratbekæmpelse.
Forbrugerkommisær Meglena Kuneva mener, at teleselskaber, netfirmaer og reklamebureauer bryder "basale forbrugerrettigheder i forbindelse med gennemsigtighed, kontrol og risiko" med deres dataindsamling og adfærdsanalyser.
"Vi ikke har råd til at tøve på dette område. Hvis vi ikke ser meget klare og hurtige forbedringer, så vil vi reagere øjeblikkeligt," siger hun.
Både Facebook og Google gemmer enorme mængder oplysninger, uden lovgivningen er fuldt med.
"Vi bliver nødt til at fastsætte principperne for gennemsigtighed, klar tale og frie valg, der er nemme at bruge," siger Meglena Kuneva.
Med det mener hun, at det er svært for mange at gennemskue hvilke oplysninger, der bliver brugt om dem. Ligesom kun de færreste er i stand til at læse og forstå diverse eula'er (brugerbetingelser). Hvis man giver samtykke til, at Google eller Facebook kan samle og bruge ens oplysninger, skal det være på et oplyst grundlag og muligt at slippe for på en nem måde.
Mange firmaer har tidligere gradbøjet reglerne ved at anonymisere de oplysninger, de samler. Men det giver ikke længere mening, mener kommisæren.
"Vi har hidtil koncentreret os om, at fjerne information som navn og ip-adresse, der kan identificere personen. Men vi bliver nødt til at indrette lovgivningen efter, at forbrugerne har en profil, og den profil kan blive brugt i kommercielt øjemed, selv om firmaerne ikke ved, hvem der står bag profilen," siger hun.
Hendes departement begynder en efterforskning af privatlivskrænkelse og dataindsamling som kan danne grundlag for nye regulativer.