Kunder, der handler over nettet, går ikke synderligt op i, hvad varen koster. Det fortæller en ny undersøgelse fra e-handelsfonden.
Webhandlere var blevet spurgt i et åbent spørgsmål, hvad de afgørende faktorer for at vælge en webbutik var, og ingen svarede, at de prisen var vigtig.
Derimod svarede 17 procent, at firmaets internetside skal se professionel ud.
Line Ghisler er partnerchef hos Creuna, der laver e-handel for blandt andet Magasin og Illums bolighus. Creuna er et af firmaerne bag e-handelsfondens analyse.
Hun studser over, at webhandlere ikke har nævnt pris.
»Det er en udbredt opfattelse, at pris er meget vigtigt i relation til salg af varer på nettet, men det er altså ikke prisen, der fremhæves,« siger Line Ghisler.
Analysen viser derimod, at de webhandlende efterlyser professionelle hjemmesider.
»På internettet har forretningen ingen fysisk kontakt med kunden, og derfor man som virksomhed forsøge at forudse og besvare alle spørgsmål, forbehold eller usikkerheder en kunden kan have i forhold til at købe en vare. Heri ligger den store udfordring,« fortæller Line Ghisler.
Hver tiende kunde fortæller i undersøgelsen, at de gerne vil kende andre, der har handlet med den valgte webbutik, og syv procent vil gerne have, at det er et firma, kunden kender uden for nettet.
Under fem procent vægter det vigtigt, at butikker har e-handelsmærket, at produkterne er kendte, at siden er dansk eller at butikken har en telefon, man kan ringe til.
Line Ghisler understreger, at spørgsmålet om afgørende faktorer ved valg af e-butik er åbent. Vi kan ikke vide, om de adspurgte kunder rent faktisk går op i prisen som en kvalificerende faktor i forhold til at træffe en købsbeslutning.
I undersøgelsen bliver 1.300 webhandlere interviewet om året, og hvert kvartal bliver de foreløbige tal offentliggjort.