Webkunder ligeglade med pris

Det er ikke prisen, som er tiltrækkkende, men derimod webbutikkens udseende, viser en undersøgelse.

Kunder, der handler over nettet, går ikke synderligt op i, hvad varen koster. Det fortæller en ny undersøgelse fra e-handelsfonden.

Webhandlere var blevet spurgt i et åbent spørgsmål, hvad de afgørende faktorer for at vælge en webbutik var, og ingen svarede, at de prisen var vigtig.

Derimod svarede 17 procent, at firmaets internetside skal se professionel ud.

Line Ghisler er partnerchef hos Creuna, der laver e-handel for blandt andet Magasin og Illums bolighus. Creuna er et af firmaerne bag e-handelsfondens analyse.

Hun studser over, at webhandlere ikke har nævnt pris.

»Det er en udbredt opfattelse, at pris er meget vigtigt i relation til salg af varer på nettet, men det er altså ikke prisen, der fremhæves,« siger Line Ghisler.

Analysen viser derimod, at de webhandlende efterlyser professionelle hjemmesider.

»På internettet har forretningen ingen fysisk kontakt med kunden, og derfor man som virksomhed forsøge at forudse og besvare alle spørgsmål, forbehold eller usikkerheder en kunden kan have i forhold til at købe en vare. Heri ligger den store udfordring,« fortæller Line Ghisler.

Hver tiende kunde fortæller i undersøgelsen, at de gerne vil kende andre, der har handlet med den valgte webbutik, og syv procent vil gerne have, at det er et firma, kunden kender uden for nettet.

Under fem procent vægter det vigtigt, at butikker har e-handelsmærket, at produkterne er kendte, at siden er dansk eller at butikken har en telefon, man kan ringe til.

Line Ghisler understreger, at spørgsmålet om afgørende faktorer ved valg af e-butik er åbent. Vi kan ikke vide, om de adspurgte kunder rent faktisk går op i prisen som en kvalificerende faktor i forhold til at træffe en købsbeslutning.

I undersøgelsen bliver 1.300 webhandlere interviewet om året, og hvert kvartal bliver de foreløbige tal offentliggjort.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere