Den offentlige sektor planlægger udlicitering i den helt store stil i de kommende år. Det viser en analyse fra konsulentfirmaet Accenture. Hver tredje offentlige organisation i Danmark er parat til at outsource, og halvdelen af dem, der allerede har udliciteret, vil øge deres outsourcing markant i de kommende år.
Det er især it-udvikling og -drift, der outsources, men også vedligeholdelse af it-systemer og helpdesk-funktioner bliver sendt ud af huset. Men Accenture forventer også en markant vækst inden for andre områder som finans og økonomi, kundeservice og logistik.
Det offentlige er ved at opdage, at outsourcing ikke kun handler om økonomi, men også om at skabe større kundetilfredshed og kvalitetsmæssige løft. Analysen viser dog, at det kun er en lille del af de offentlige ledere, der har et bud på, hvad de vil opnå i økonomisk forstand ved at outsource.
»I den private sektor har man ofte et klarere billede af målene for en given funktion, og hvordan man følger op på den ønskede effekt ved en outsourcing,« siger Mikkel Hemmingsen, der er direktør for forretningsudvikling hos Accenture.
Han mener at den offentlige sektor mangler at lære, at vejen til succes med outsourcing kræver et godt strategisk forarbejde, hvor man definerer klare mål og midler.
Ifølge Accenture kan outsourcing få stor betydning for det offentlige når det gælder om at sikre sig adgang til kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.
Blandt de adspurgte i det offentlige nævner 64 procent adgang til specialistviden som det vigtigste argument for outsourcing. Herefter kommer ønsket om besparelser (58 pct.), fokus på kerneaktiviteterne (50 pct.) og forbedring af servicekvaliteten (42 pct.).
»De store reformer i den offentlige sektor som sammenlægning af kommuner og amter, sygehuse og universiteter åbner muligheder for at realisere en række fordele, så man får fuld udnyttelse af outsourcing. Det gælder f.eks. adgang til kvalificeret arbejdskraft, effektivisering og besparelser,« siger Mikkel Hemmingsen.
Den nye analyse viser at de såkaldte administrative servicefællesskaber eller »shared services« har oplevet en stærk fremgang, hvor Skats regionale centre nok er det mest kendte eksempel.
»Regeringens nye digitale strategi for den offentlige sektor indeholder mange initiativer, der gør det oplagt at benytte shared services og andre former for outsourcing. Jeg kan kun opfordre lederne i det offentlige til at se med åbne øjne på mulighederne for nye former for samarbejde og huske, at de bør definere nogle klare mål for det offentliges opgaveløsning. I sidste ende kan de give borgerne større værdi af deres skattepenge,« mener Mikkel Hemmingsen fra Accenture.
Ni ud af ti af de offentlige virksomheder, der outsourcer i dag, har gjort det i mere end fem år, viser analysen.