Stifterne af Danmarks første non-profit mobilselskab har ikke tænkt sig at sige deres normale jobs op, blot fordi de søsætter et nyt firma. De fire venner bag We Mobile satser på outsourcingpartnere, og vil i starten kun lægge deres fritid i projektet.
Konceptet bag We Mobile er, at hele overskuddet skal gå til godgørenhed. Pengene sendes videre til enten UNICEF, Dansk Røde Kors, Verdensnaturfonden, Amnesty International eller AIDS-Fondet.
For hver sms, hvert samtaleminut eller hvert opkald går mindst 4 øre til den organisation, som den enkelte forbruger selv vælger at støtte. Beløbet kan sagtens blive større, da al overskud går til velgørenhed.
Da profit-kravet er ikke-eksisterende og omkostningerne lave, mener We Mobile at kunne tilbyde abonnementer og takster, der er billigere end de fleste kommercielle alternative abonnementer.
»Der er hård konkurrence på mobiltelefoni, så vi er nødt til at drive We Mobile med nøjagtig lige så stor professionalisme og forretningsmæssig indstilling som vores konkurrenter. Ellers kan vi ikke skabe de værdier, som vi ønsker at give videre til organisationerne. Men vi har valgt en økonomisk model, hvor overskuddet bogstaveligt talt skabes minut for minut, sms for sms. Det er helt bevidst for at garantere indtægterne til organisationerne og samtidig give forbrugerne mulighed for at være den reelle donor. Vi kommer ikke til at tjene en krone,« siger Jan Madsen, der er en af initiativtagerne bag We Mobile.
Salg og support samt den underlæggende teknologi har We Mobile-stifterne outsourcet til Unotel. Stort set hele den daglige drift skal afvikles gennem eksterne partnere. Unotel er dog ikke med i projektet udelukkende på grund af sit gode hjerte - her er der tale om et rent profit-arrangement.