I mange avis-ejeres øjne er Google værre end fanden selv. Søgegiganten indekserer avisernes indhold og tjener penge på at præsentere det for brugere. Ikke mindst i Google News-tjenesten, der endnu ikke er sluppet løs i Danmark.
Det har fået især amerikanske medier til at varsle, at de ville begynde at skjule deres indhold bag betalingsmure, så de ikke optræder i Google-søgninger. Men nu kommer Google de pressede medier i møde.
Det sker med tilpasning af den såkaldte First Click Free-model, der faktisk er et år gammel.
Oprindeligt betød First Click Free, at læsere der kom til et medie via Googles nyhedsservice, kun fik lov til at se én artikel. Ved artikel nummer to blev han bedt om at betale for nyheden.
Den model er nu gjort lidt mere detaljeret efter ønske fra de medier, som har truet med at trække deres indhold helt ud af Google.
Den nye model betyder, at avisernes indhold stadig bliver indekseret af Google, men læsere, som Google sender videre, kan kun læse fem artikler inden for 24 timer. Ved den sjette artikel bliver de mødt af en betalingsmur eller en opfordring til at abonnere på den pågældende avis. På den måde har medierne bedre mulighed for at gøre sporadiske læsere til betalende kunder, mener Google.
Hvis mediehusene gerne vil opretholde deres egne betalingsmure og –løsninger, så tilbyder Google alternativt, at søgemaskinen kan indeksere overskrifter og indledninger i de artikler, som medierne "låser" inde. Google vil herefter vise de korte resultater i Google News og Google-søgninger og tydeligt gøre opmærksom på, at der skal betales for at læse hele indholdet hos mediet.
Google News er netop ikke sluppet løs i Danmark, fordi de danske dagblade nogenlunde enstemmigt har bedt Google om at holde sig væk. De danske avisudgivere føler sig ikke overbevist om, at de mange læsere, som Google lover at skabe, kan veksles til væsentlige beløb.
Få overblikket med ComONs nyhedsbrev. Tilmeld dig her.