Artikel top billede

El-biler udstyres med kunstig støj

Kunstig larm skal gøre elbiler mere sikre i trafikken.

Et af de klassiske problemer for bilproducenterne er, hvordan deres nye fartøjer kan gøres mere lydsvage. Men nu har bilfirmaerne fået det omvendte problem. De nye elbiler er så lydløse, at det bliver farligt for fodgængerne. Derfor skal bilerne udstyres med kunstig støj – det kan være motorlyde, som spilles gennem en højtaler, men bilfirmaerne tænker også på langt mere kreative og sjove løsninger.

En FN-arbejdsgruppe under ledelse af det tyske Trafikministerium er netop blevet enig om regler for den kunstige støj fra el-biler. Det kræves blandt andet at bilerne skal frembringe den samme støj som almindelige biler med forbrændingsmotor – også når de bremser, accellererer og kører baglæns.

Det er ”ikke acceptabelt” at bruge lyde som sirener, alarmer eller brandbiler, hedder det i FN-rapporten, og det ”bør undgås” at elbilerne kommer til at lyde som insekter eller andre dyr.

Den tyske trafikminister Peter Ramsauer siger til avisen Financial Times, at det især er de svage trafikanter som ”blinde, fodgængere eller cyklister”, som er i farezonen, fordi de ikke kan høre elbilerne på vejen.

De nye FN-regler skal gælde fra næste sommer og allerede nu skal bilproducenterne bruge dem i deres design af nye elbiler.

Problemet er reelt nok. Elbiler og hybridbiler er betydelig mere lydsvage end konventionelle biler og selvom det kan være en fordel for dem, der bor i nærheden af trafikerede veje, så er det samtidig en stor fare for blinde, børn, ældre og alle os andre, som er vant til at stole på vores ører når vi krydser vejen.

En fuldstændig stille bil er sandsynligvis så farlig, at den vil blive forbudt på vejene. Derfor er bilfirmaerne tvunget til at finde på lyde til deres elbiler.

Nissan og Toyota har gennemført store forskningsprojekter, hvor man forsøger at finde frem til, hvilke lyde der er mest fordelagtige i trafikken.

I forbindelse med Nissans elbil Leaf har man arbejdet i mere end tre år på at udvikle bilens lyde.

Nissan tog kontakt til japanske filmselskaber og det endte med, at man kom frem til en lyd, som minder om de flyvende biler i science-fiction klassikeren Blade Runner. Lydsystemet aktiveres automatisk, når bilen starter, og slukker når hastigheden kommer over 20 km/t.

Når bilens hastighed kommer over 20 km/t forsvinder problemet med den manglende lyd, fordi motoren i hybridbiler sætter ind og elbilernes dæk begynder at støje så meget, at det kan høres af fodgængere.

Indtil videre er der ingen meldinger om alvorlige ulykker med elbiler som følge af den manglende motorlarm, men nu er antallet af elektriske fartøjer på vejene også begrænset. I Japan har landets blindeforening dog bedt regeringen om at gribe ind for at sikre, at bilerne kan høres.

Det japanske firma Datasystem har allerede udviklet en lydgenerator til biler med 16 forskellige kunstige lyde, herunder en kats mjaven, en tegneserie-agtig ”boing” lyd og et menneske som siger ”undskyld mig”.

Men det kan også blive for meget, og man kan nemt forestille sig, hvor slemt det kunne blive, hvis hver elbil har sin egen individuelle lyd.

Som ny turist i Japan bliver man hurtigt forbløffet over, at alt fra elevatorer til rulletrapper og automater er udstyret med sine egne lyde og i mange tilfælde også sin egen stemme. Så det er ikke svært at forestille sig, at det næste skridt kan blive talende biler.

De nye FN-regler skal forhindre dette og sikre at elbilerne kommer til at lyde ens over hele verden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere