Det store danske forlag Gyldendal har opkøbt internetboghandlen eLounge.
Fra den 1. juli har Gyldendal dermed en endnu større bid af det danske bogsalg på nettet. Det er dog planen at videreføre selvstændigt eLounge under det samme navn i fremtiden.
eLounge har ellers levet sit eget liv siden etableringen i 2006 og forsøgt at markedsføre sig som prisbillig webbutik til både kunder i Danmark, Sverige, Tyskland og England. Det seneste regnskab fra 2008 viser dog kun et lille plus på bundlinjen. Det samme skulle være tilfælde for regnskabet fra 2009, som er på trapperne. I regnskabet fra 2008 kan man også læse, at firmaet har tabt halvdelen af anpartskapitalen. Ledelsen var dog optimistisk i forhold til fremtiden og skrev i ledelsesberetningen, at firmaet stadig var i en opstartsfase, og at fremtiden var lovende.
Organisatorisk placeres nyindkøbet i Gyldendals datterselskab g.dk a/s, der driver internetboghandlen af samme navn. Det er også her, at Gyldendal har lagt salget af sin e-bogslæser, Cybook Opus, som er den første på det danske marked.
De nuværende ejere af eLounge er firmaerne No Illuzions, ArtPeople, Katrines.com, Dopenhagen og stifteren Michael Peter Frost.
Konkurrence
Flere konkurrenter har tidligere givet udtryk for, at Gyldendal er på vej mod monopol på nettet. Den kritik dukkede op, da Gyldendal købte sammenligningstjenesterne Bogpriser.dk og Pensum.dk. Konkurrenterne mente, at det var dårligt for konkurrencen, at et forlag ejede den portal, som mange danskere brugte til at finde billige bøger. Parterne er dog siden blevet enige om at fortsætte samarbejdet.
Der er dog stadig stærke spillere på det danske marked, der kæmper med Gyldendal om markedsandele. For eksempel Saxo.dk, som JP/Politiken ejer en lille del af, og Adlibris der hovedsagligt er ejet af Bonnier.