Dansk Industri kalder de ansvarlige teleselskaber til møde i Industriens Hus, for at finde en afklaring på omfattende faktureringsfejl, som blev omtalt sidste uge i IT-avisen ComON.
»På foranledning af de konkrete sager, som er kommet frem, vil jeg nu drøfte med teleoperatørerne, hvad vi kan gøre for at komme problemet til livs,« siger Dansk Industris Branchedirektør for IT- og teleområdet, Tom Togsverd til IT-avisen ComON.
Det er afsløringerne af at tre ud af ti danske virksomhederne ikke får den telefoni-rabat, som de har forhandlet sig frem til, som nu har fået Dansk Industri til at reagere. Branchedirektør Tom Togsverd er overrasket over problemerne, som han troede var et overstået kapitel.
»Det er ikke acceptabelt, at kunderne oplever fejl på regningerne. Der er ingen, der kan være tjent med at man ikke får de vilkår, som det er aftalt,« siger Tom Togsverd.
Som direktør for Dansk Industris brancheforening ITEK repræsenterer Togsverd ikke alene teleselskaberne, men også de erhvervskunder, som er medlem af Dansk Industri.
Mange fejl i rabat-aftalerne
I sidste uge fortalte vi her i IT-avisen ComON om Hedeselskabet, som over de seneste to år har oplevet fejl i deres tele-rabat-aftale for over en halv million kroner. Først da selskabet satte en ekstern konsulent til at gennemgå regningerne, opdagede man fejlen.
Flere telerådgivere forklarede i sidste uge, at Hedeselskabets historie ikke er noget enkeltstående tilfælde. Problemerne skyldes, at teleselskaberne ikke er grundige nok, når aftaler oprettes i systemerne til fakturering, de såkaldte billingsystemer. Samtidig kritiseres systemerne for at være tunge og ufleksible, hvilket betyder at det opstår fejl på indviklede rabataftaler.
Konsulent Anders Lautrup-Lassen har indtil for nyligt arbejdet med interne analyser af fejl i teleselskaber - deriblandt Telia. Han bekræfter, at teleselskaberne ofte sjusker, når kunde-aftalerne oprettes i billingsystemerne.
»Man kan kun anbefale virksomhederne at tjekke telefonregningerne meget nøje,« siger Anders Lautrup-Larsen, der underlagt tavshedspligt og derfor ikke kan afsløre konkrete forhold.
»Netop billing er et kompliceret område, men det er er ingen acceptabel undskyldning for, at der opstår fejl,« kommenterer Tom Togsverd.