Flyselskaberne lokker med slagtilbud, særpriser og 1-kroners-billetter på nettet - og det kan være nemt at lade sig friste af de mange gode tilbud. Men den reelle pris er ofte en helt anden, når lufthavnsafgifter og andre skjulte omkostninger er regnet med.
I september 2007 gennemførte 15 EU-lande en systematisk kontrol af websteder der sælger flybilletter, og mere end halvdelen af de 447 undersøgte websteder levede ikke op til reglerne. Og det var ikke kun mindre lavprisselskaber, som blev opdaget i at snyde, men også flere af Europas største flyselskaber.
De pågældende selskaber fik efterfølgende påbud om at bringe orden i sagerne, men en foreløbig status fra maj 2008 viste, at kun halvdelen havde rettet sig efter opfordringen. Hos de andre var der fortsat problemer med vildledende prisangivelser, ulovlige kontraktvilkår og reklametilbud, som ikke fandtes i virkeligheden.
Det fik EU-Kommissionen til at true med et indgreb hvis ikke situationen var markant forbedret inden den 1. maj 2009. Denne deadline er nu nået og en ny EU-undersøgelse konstaterer, at truslen har virket.
Efter en supplerende kontrol, der omfattede uafhængige anonyme testindkøb i marts 2009 hos 67 større luftfartsselskaber, har 52 af dem enten fået en »ren tilstandsrapport« og har forpligtet sig til at opretholde samme standard eller har straks reageret på EUs henvendelser med løfte om at løse de resterende problemer.
Dermed ser det ud til, at luftfartselskaberne kan undgå et indgreb fra EU. I stedet vil Kommissionen udarbejde en aftale, der omfatter hele sektoren, så luftfarts-selskaberne i hele EU får samme handelsvilkår og forpligter sig til at ajourføre deres hjemmesider efter en høj standard.
»Denne EU-undersøgelse af luftfartsselskaberne har betydet, at luftfartsselskaberne i hele EU har ændret deres hjemmesiders udseende. Men vi må ikke bare lade stå til, der er stadig meget at gøre. Denne første EU-dækkende undersøgelse er dog blevet taget yderst alvorligt og har skabt resultater. Næste skridt bliver en aftale, som skal omfatte hele sektoren, og vi vil forsætte med at overvåge udviklingen i sektoren meget nøje,« siger forbruger-kommissær Meglena Kuneva.
Det er nu op til de nationale myndigheder at tage skridt overfor de sidste selskaber, som mangler at få ryddet op i deres online-billetsalg.