De seneste nøgletal for årets andet kvartal fra Dansk e-handelsanalyse viser, at der for tredje kvartal i træk er flest kvinder, der handler på nettet. Og kvindernes forspring er blevet større. Hele 57 pct. af de adspurgte nethandlende var kvinder og 43 pct. mænd. I årets første kvartal var det henholdsvis 53 og 47 pct.
»Mændene har gennem mange år domineret nethandlen, men nu ser vi at kvinderne langsomt, men sikkert, begynder at overtage rollen som flittigste nethandlende. Det er en klar indikation af, at nethandlen er blevet moden, og at de normale indkøbsmønstre nu også begynder at slå igennem på nettet,« siger Lars Schmidt Larsen, direktør i e-handelsfonden.
For sjette kvartal i træk er beklædning den bedst sælgende fysiske varekategori hos netbutikkerne. Andelen af tøjsalget var 21 pct. i andet kvartal 2008. På andenpladsen kommer pc-hardware/tv/elektronik med 14 pct.
Tallene viser også, at 74 pct. af de adspurgte har handlet i danske butikker, og 56 pct. har købt i den samme netbutik mere end to gange.